Rolf Dobelli (1966) was CEO van diverse dochtermaatschappijen van Swiss Air en is uitgever van boeken over economie.
Meer over Rolf DobelliDe kunst van het heldere denken
52 denkfouten die je beter aan anderen kunt overlaten
Paperback Nederlands 2013 6e druk 9789023477624Samenvatting
Een miljoen jaar lang heeft de mens geleefd als jager of verzamelaar – en pas de laatste duizend jaar laat hij dat bestaan langzaam achter zich. Maar zo gemakkelijk komen we niet van onze prehistorische instincten af. Met name als we, in onze moderne omstandigheden, systematisch moeten denken, maar tegelijkertijd op oeroude emoties afgaan, gaat er van alles en nog wat fout. En die vergissingen kunnen behoorlijk verwoestend uitpakken.
Rolf Dobelli neemt onze ergste fouten onder de loep en geeft advies hoe ze te vermijden. Hij behandelt niet alleen denkfouten die ontstaan door oeroude driften, maar ook fouten die veroorzaakt worden door ons grote vermogen onszelf voor de gek te houden en ons door illusies en dromen te laten leiden.
Als hulp bij zijn beschouwingen neemt hij wetenschappelijk onderzoek dat ons als mensen telkens weer in ons hemd zet. Zijn verteltrant en zijn voorbeelden zijn uiterst lucide en vaak humoristisch, tot op het hilarische af – wat niets afdoet aan de ernst van al die denkfouten die we telkens weer begaan.
Dit boek werd bekroond met de Chartered Management Institute (CMI) Management Book of the Year Award 2014, in de categorie commuters read.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rolf Dobelli
Inhoudsopgave
-De survivorship bias
-De swimmer's body illusion
-Het overconfidence-effect
-Social proof
-De sunk cost fallacy
-De wederkerigheid
-De confirmation bias (deel 1)
-De confirmation bias (deel 2)
-De authority bias
-Het contrast-effect
-De availability bias
-De eerst-wordt-het-erger-val
-De story bias
-De achteraffout
-De chauffeurskennis
-De controle-illusie
-De incentive superresponse-neiging
-De regressie naar het gemiddelde
-De tragiek van de meent
-De outcome bias
-De keuzeparadox
-De liking bias
-Het endowment-effect
-Het wonder
-Groupthink
-De neglect of probability
-De zero-risk bias
-De schaarstedwaling
-De base-rate neglect
-De foute spelersconclusie
-Het anker
-De inductie
-De afkeer van verlies
-Social loafing
-De exponentiële groei
-De winner's curse
-De fundamentele attributiefout
-De foute causaliteit
-Het halo-effect
-De alternatieve paden
-De prognose-illusie
-De conjunction fallacy
-Framing
-De action bias
-De self-serving bias
-De hedonic treadmill
-De self-selection bias
-De association bias
-Het beginnersgeluk
-De cognitieve dissonantie
-De hyperbolic discounting
Nawoord
Dank
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan