Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Leren van fouten

Mogelijkheden voor individu, groep en organisatie

Paperback Nederlands 2003 9789024416585
Voormalig top 100Totaal 94 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Niet iedereen leert van gemaakte fouten. In plaats daarvan ontkent men een fout gemaakt te hebben, legt de schuld bij een ander of gelooft dat het toeval heeft meegespeeld. We zitten echter zo in elkaar dat we in bepaalde omstandigheden fouten zullen blijven maken. Vooral de neurobiologie en de cognitieve psychologie hebben de laatste jaren geholpen meer zicht te krijgen op de manier waarop onze hersenen werken. Er is meer bekend geworden over de processen die er verantwoordelijk voor zijn dat we dag in dag uit fouten maken met meestal kleine en soms heel grote gevolgen. Die nieuwe kennis kan ons helpen anders met fouten om te gaan en de kans op herhaling te verkleinen. Dit boek helpt een beter zicht te krijgen op de menselijke eigenschappen die voor veel fouten, maar ook voor de superieure prestaties verantwoordelijk zijn. Door te accepteren dat het maken van bepaalde fouten vaak met gewoon menselijk gedrag van doen heeft, kunnen we de aandacht richten op de vraag hoe we ons tegen die fouten of de gevolgen ervan kunnen beschermen.

Het leren van fouten begint met ze te zien. Durven anderen ons daar nog op te wijzen en willen ze dat? Hoe te reageren als anderen in de verdediging gaan? Welke methodes zijn aan te bevelen bij het analyseren van fouten? De adviezen op dit gebied kunt u zowel thuis, in verenigingen als op het werk gebruiken. Er wordt daarbij ingegaan op deze processen bij het individu, in relaties met een andere persoon in een groep. Zo kan een groep het gevoel ontwikkelen onfeilbaar te zijn, waardoor het bespreekbaar krijgen van gemaakte fouten extra inspanning vraagt.

Fouten in organisaties kosten veel tijd en geld, maar zorgen ook voor veel ongevallen. In het laatste hoofdstuk wordt aangegeven hoe een blameercultuur in een leercultuur kan worden omgezet, zodat fouten minder of niet herhaald gaan.

Specificaties

ISBN13:9789024416585
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:94
Uitgever:Boom
Druk:0
Verschijningsdatum:10-4-2014
Serie:PM reeks

Lezersrecensies

3.3 van de 5
3 stemmen
0
2
0
1
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Foutenexpert John Vollenbroek over de feilbaarheid van mensen
Annegreet van Bergen 17 augustus 2006 Als managers iets in procedures hebben geregeld, denken ze vaak dat daarmee de kous af is. De medewerkers hoeven zich alleen maar aan de regels houden en dan gaat alles zoals de manager het heeft beoogd.
achtergrond
Altijd goed opletten is onnatuurlijk - Foutenexpert John Vollenbroek over de feilbaarheid van mensen
Annegreet van Bergen 17 augustus 2006

Over John Vollenbroek

ohn Vollenbroek heeft sinds 1979 een adviesbureau en werkt vanuit Oldenzaal. Hij is al jaren gefascineerd door de vraag hoe het komt dat kwaliteitskosten, klachten en ongevallen zich blijven herhalen, terwijl iedereen zegt dat niet te willen.

Andere boeken door John Vollenbroek

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

- Mensen maken fouten en zullen die blijven maken
1. Mensen zijn superieure en feilbare informatieverwerkers
2. Het X- en C-systeem
3. Fouten bij routinehandelingen
4. Fouten bij werkzaamheden waarbij we bekende routines volgen
5. Fouten bij het oplossen van problemen waarvoor we niet direct een oplossing weten
6. Enkele aanbevelingen

- Leren van eigen fouten
1. Stap 1 Het signaleren van eigen fouten
2. Stap 2 Het reageren op de gesignaleerde fout, de weg naar acceptatie
3. Stap 3 Beslissen om tijd aan het leerproces te besteden of niet
4. Stap 4 Het leren van fouten

- Omgaan met de fouten van een ander
1. Het beoordelen van andermans fouten
2. Beslissen om tijd aan het leerproces te besteden of niet
3. Het gesprek met iemand over diens fouten

- Leren van fouten in organisaties
1. De kosten van fouten in organisaties
2. Wat het leren van fouten in organisaties belemmert
3. Hoe in organisaties te motiveren om van fouten te leren
4. Het analyseren van fouten in organisaties

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren van fouten