Het einde van de natiestaat
De opkomst van de regionale economie
Gebonden Nederlands 1996 9789025406172Samenvatting
Ooit waren natiestaten efficiënte eenheden om welvaart te creëren, maar als gevolg van de opkomst van mondiale concurrentie zijn zij verworden tot dinosaurussen die op het punt staan uit te sterven. Welvaartverdeling gebeurt steeds minder efficiënt en het lot van natiestaten wordt bepaald door economische keuzes die worden gemaakt op andere plaatsen. De economische kracht van natiestaten is opgeslokt door vier krachten: Capital (Investeringen), Corporations (Industrie), Consumers (Individuele consumenten) en Computers en Communicatie (Informatietechnologie). Investeringen zijn niet langer geografisch beperkt, maar worden gedaan op plaatsen waar kansen liggen. Overal ter wereld dus. De industrie is veel mondialer georiënteerd en bedient niet langer haar lokale markten. De informatietechnologie heeft daarbij als drijvende kracht gediend door informatie wereldwijd eenvoudig toegankelijk te maken. De individuele consumenten, ten slotte zij door de toegankelijkheid van informatie uit en over alle delen van de wereld veel mondialer georiënteerd dan voorheen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 De cartografische illusie
2 De ladder der ontwikkeling
3 De nieuwe 'smeltkroes'
4 Het civiele minimum
5 'Nationaal belang' als aftakelende industrie
6 De mondiale economie verjagen
7 De opkomst van regiostaten
8 Zebrastrategie
Epiloog: De ommezwaai
Bijvoegsels
A Waardoor worden wisselkoersen beïnvloed? Nieuwe factoren stellen traditionele theorieën ter discussie
B De hervorming van Nieuw-Zeeland overschaduwt die van Australië - door Peter Osborne
C Het broertje van Singapore: Penang verkleint de achterstand in de race om banen in de technologie - door Dan Biers
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan