


Daniel Goleman is psycholoog. Hij studeerde psychologie aan Harvard University en was hoofdredacteur van Psychology Today.
Meer over de auteursHet nieuwe leiderschap
Emotionele intelligentie voor managers
Paperback Nederlands 2008 5e druk 9789025429928Samenvatting
Goede managers hebben vrijwel altijd een hoog IQ. Maar in 'Het nieuwe leiderschap' stelt bestsellerauteur Daniel Goleman dat het EQ, de 'emotionele intelligentie', van een manager minstens zo belangrijk is. Goede leiders gebruiken namelijk alle vier de factoren van emotionele intelligentie: zelfinzicht, zelfmanagement, sociaal bewustzijn en relatiemanagement.
Emotioneel intelligent is lang niet iedereen. Maar dit nieuwe leiderschap is te leren. Daniel Goleman laat, met behulp van management consultants Richard Boyatzis en Annie McKee zien, hoe iedereen dit potentieel in zichzelf en anderen kan ontwikkelen. In het bedrijfsleven, maar ook in de politiek, het onderwijs, de gezondheidszorg en zelfs binnen het gezin kan dit nieuwe leiderschap voor verbluffende verbeteringen zorgen. Een vlotgeschreven boek met veel voorbeelden en tips, bedoeld voor een ieder die een emotioneel intelligent leider willen worden.
Daniel Goleman is psycholoog en bedenker van het begrip 'emotionele intelligentie'. Hij is de auteur van onder andere 'Sociale intelligentie' en 'Emotionele intelligentie', waarvan wereldwijd meer dan vijf miljoen exemplaren werden verkocht.
'Ook deze Goleman-pil leest weer als een trein.' Avanta Magazine
'Dit boek is, behalve interessant, ook beter geschreven dan de meeste managementboeken. Een aanrader.' Intermediair
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel 1 - De kracht van emotionele intelligentie
1. Primair leiderschap
2. Resonant leiderschap
3. De neuro-anatomie van het leiding geven
4. Het leiderschapsrepertoire
5. Dissonante stijlen: voorzichtig gebruiken
Deel 2 - Leiders kweken
6. Hoe word ik een resonante leider: de vijf ontdekkingen
7. De motivatie om te veranderen
8. Metamorfose: een aanzet tot verandering in de stijl van leiding geven
Deel 3 - Emotioneel intelligente organisaties kweken
9. De emotionele werkelijkheid van een team
10. De werkelijkheid en de ideaalvisie: hoe de toekomst van een organisatie tot leven komt
11. Duurzame veranderingen
Bijlagen
A. EI versus IQ: een technische opmerking
B. Emotionele intelligentie: leiderschapscompetenties
Noten
Woord van dank
Over de auteurs
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan