Lees verder
Joep Dohmen (1949) is emeritus-hoogleraar Ethiek en Filosofie. Momenteel is hij lector Bildung aan de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie (HTF) te Utrecht. Hij schrijft onder meer over persoonsvorming (Bildung), moreel leiderschap en de kunst van het ouder worden. Binnenkort verschijnt bij Ambo zijn magnum opus: Iemand zijn. Filosofie van de persoonlijke vorming (november 2022).
Meer over Joep DohmenIemand zijn
Filosofie van het moderne bestaan
Gebonden Nederlands 2022 2e druk 9789026361975Samenvatting
Hoe kunnen we ons leven vormgeven? In zijn magnum opus Iemand zijn. Filosofie van de persoonlijke vorming laat filosoof Joep Dohmen zien op welke manieren wij ons kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en betrokken mensen.
In de voorbije decennia hebben we onze joods-christelijke traditie achter ons gelaten en zijn we in een neoliberale samenleving terechtgekomen, die zich kenmerkt door een verregaande individualisering. Vrij zijn om je eigen leven te leiden is de hartenwens van de laatmoderne mens. Maar de vervulling daarvan blijkt verre van eenvoudig.
Joep Dohmen herneemt in Iemand zijn de klassieke visie op filosofie als persoonlijke vorming. Centraal in zijn vormingsleer staan de individuele persoon en diens mogelijkheden om het eigen actorschap te ontwikkelen en te vormen. In het voetspoor van Socrates, Plato en Aristoteles, Erasmus en Montaigne, Rousseau en Kant, Nietzsche en Foucault, Neiman en Nussbaum laat Joep Dohmen zien hoe wij – dankzij een goed zelfbeeld en zelfdiscipline – beter gemotiveerd en geëngageerd in het leven kunnen staan. Omdat we als individu altijd te midden van anderen opgroeien, is vorming altijd ook sociale vorming. Dankzij deze filosofische bestaansethiek zijn we in staat een betekenis- en zinvol leven te leiden.
Iemand zijn van Joep Dohmen is een inspirerend boek over hoe je eigen levenspad te bewandelen: niet egocentrisch, maar authentiek en bewust van anderen.
Over Tegen de onverschilligheid: ‘Filosofie wordt met Dohmen een groot genoegen, zijn boek wordt gaandeweg je vriend.’ – De Humanist
‘Een bevrijdend, prikkelend boek dat een verfrissend tegengeluid laat horen.’ – Happinez
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Joep Dohmen
Inhoudsopgave
Algemene inleiding 15
I Leren leven in de posttraditionele samenleving
1 Leven in de posttraditionele samenleving 37
Inleiding 37
De betovering van de christelijke traditie 39
De overgang naar een posttraditionele samenleving 43
Vloeibaar leven 51
2 Op zoek naar een nieuw zelfvertrouwen 58
Inleiding 58
De individualisering van de samenleving 60
Het gevecht om het eigen leven 62
Kansen en risico’s voor het laatmoderne individu 67
Besluit 77
3 De vormingscrisis in de actuele opvoeding 79
Inleiding 79
Het einde van de opvoeding? Over monsters en draken 81
Van traditionele naar laatmoderne opvoeding 87
De onoverzichtelijke opvoedingscultuur 94
Van niet-opvoeden naar pedagogische verwaarlozing 107
De pedagogische missie van ouders van nu 110
Besluit 115
4 De vormingscrisis in het onderwijs 120
Inleiding 120
De veranderde leefwereld van jongeren 123
De crisis in het onderwijs 136
Het tragische echec van Platform Onderwijs2032 149
Waarom we moeten spreken van een crisis in het onderwijs 154
Besluit 156
5 De opkomst van de bildung 158
Inleiding 158
Kleine filosofie van de vorming 161
Bildung en de noodzaak van empathische vorming 175
Bildung op de agora 178
Het vormingsprogramma van Peter Bieri 183
De noodzaak van een nieuwe vormingsfilosofie 187
Naar een nieuwe cultuur van het zelf 192
Besluit 193
II Filosofie als vormingsleer
Vooruitblik 197
6 Vorming in de Griekse mythologie 200
Inleiding 200
De Griekse mythologie als verhalende filosofie 202
De oermythe van het menselijk bestaan: de Odysseia 205
Wat aan de Trojaanse Oorlog voorafging 206
Wie was Odysseus? 207
De queeste van Odysseus 208
De betekenis van de Odysseia 209
Ons vraagteken 213
7 Vorming in de klassieke filosofie 214
Inleiding 214
Vorming bij Socrates 217
Vorming bij Plato 220
Vorming bij Aristoteles 226
Vorming bij Epicurus 237
Vorming bij de Stoa 243
De christelijke vorming 259
8 Vorming in de Renaissance 268
Inleiding 268
Vorming bij Pico della Mirandola 272
Vorming bij Erasmus 274
Vorming bij Montaigne 290
9 Vorming in de moderne tijd 309
Inleiding 309
Vorming bij Rousseau 316
Vorming bij Kant 333
Vorming bij Nietzsche 352
III Een nieuwe cultuur van het zelf
Vooruitblik 375
10 Wat betekent het om jezelf vorm te geven? 378
Inleiding 378
Drie visies op de mens 380
Pleidooi voor een actuele zelfvorming 386
De hermeneutiek van het zelf 396
Waarom zelfkennis juist nu van levensbelang is 418
Besluit 424
11 Hoe gemotiveerd ben jij? 425
Inleiding 425
Wilsvorming en een zinvol leven 431
Bieri: hoe ontwikkel je een eigen wil? 458
Wie wil je zijn? 475
Besluit 487
12 Lof van de zelfdiscipline 489
Inleiding 489
Deugen de meeste mensen? 490
De oefenfilosofie van Pierre Hadot 496
De oefenfilosofie van Paul van Tongeren 500
De oefenfilosofie van Marli Huijer 506
De oefenfilosofie van Wilhelm Schmid 516
De oefenfilosofie van Peter Sloterdijk 523
Lof van de zelfdiscipline 537
Besluit 550
13 Vorming en verbinding 552
Inleiding 552
De sociologische blik van Brinkgreve 555
Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus? 564
Zorgethiek versus bestaansethiek 568
Het fundamentele belang van erkenning 581
De rol van de ander in een bestaansethiek 592
Het verdwijnen van zorg en aandacht uit onze meritocratische samenleving 603
Naar een cultuur van autonomie en erkenning 605
Epiloog. Leren leven met miskenning 609
14 Leren leven in het hier en nu 617
Inleiding 617
Mijn eigen ervaringen met de tijd 619
Reflecties over tijd 626
Van levensloop naar keuzebiografie 634
De vervreemding van de moderne mens 641
Leren leven in het hier en nu 645
Besluit 651
IV Volwassenheid en vervulling
Vooruitblik 657
15 Bildung als de nieuwe cultuur voor jongeren 660
Inleiding 660
Het actuele vormingsklimaat 661
Hoe gemotiveerd zijn jongeren vandaag de dag? 665
Waarom zou je volwassen worden? 667
Bildung als begeleide zelfvorming 678
Bildung als de weg naar volwassenheid 690
Besluit 708
16 Vorming en vervulling 712
Filosofie als vorming 712
Het leven als reis 725
Nooit meer spijt? 741
Dankwoord 749
Verklarende lijst van filosofische begrippen 753
Noten 761
Bibliografie 779
Uitgebreide inhoudsopgave 791
Namenregister 807
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan