Het communicatieplan: Opzet en uitvoering in 8 stappen
Paperback Nederlands 2003 9789026730108Samenvatting
Communicatie is een van de belangrijkste managementinstrumenten om de doelstellingen van de organisatie te verwezenlijken. De visie van de organisatie, zoals neergelegd in het mission statement, vormt daarbij het uitgangspunt. Communicatie vereist naast visie ook vakkennis, creativiteit en flexibiliteit. Een planmatige aanpak is bij dit alles een eerste vereiste. Zonder een heldere visie en een duidelijk plan van aanpak is communicatie minder effectief en de kans op mislukken groot. In 'Het Communicatieplan: Opzet en uitvoering in 8 stappen' vormen de acht basisstappen de rode draad voor het opzetten van communicatiebeleid en voor de uitvoering van de dagelijkse communicatieactiviteiten.
Trefwoorden
communicatieplan communicatie communicatiebeleid strategie planmatige aanpak organisatiedoelen mission statement communicatiestrategie corporate identity communicatiedoelen doelgroepbepaling imago communicatiemiddelen situatieanalyse evaluatie communicatiebudget boodschapformulering externe communicatie interne communicatie projectcommunicatie knelpuntenanalyse communicatieplanning organisatiefilosofie implementatie communicatieadviseur communicatieorganisatie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel 1 - Verschillende uitgangssituaties
1. Drie verschillende uitgangssituaties
2. Het ontwikkelen van communicatiebeleid voor een nieuwe organisatie
3. Het mission statement
4. Het communicatiebeleid
5. Gewijzigd communicatiebeleid in bestaande organisaties
6. Communicatiebeleid voor projecten
Deel 2 - Stap 1: Het doel van de communicatie
7. Het vaststellen van het doel van de communicatie
8. Het verschil tussen doel en doelstelling
Deel 3 - Stap 2: de analyse
9. Analyseren
10. De analyse voor een nieuwe situatie
11. De analyse bij nieuw communicatiebeleid voor bestaande organisaties
12. De analyse bij het opstellen van communicatieplannen voor projecten
Deel 4 - Stap 3: De knelpunten
13. Het benoemen van de knelpunten
Deel 5 - Stap 4: De strategie
14. Wat is strategie
15. Checklist
Deel 6 - Stap 5: Het plan van aanpak
16. Het opstellen van het plan van aanpak
17. Het bepalen van de doelgroepen
18. Doelstellingen formuleren
19. Het formuleren van de boodschap
20. Het kiezen van de middelen
21. De planning
22. Het budget
Deel 7 - Stap 6: De organisatie van de communicatie
23. De inrichting van de communicatie
Deel 8 - Stap 7: De uitvoering
24. De implementatie van het communicatieplan
Deel 9 - Stap 8: De evaluatie
25. Evalueren
Deel 10 - Tot slot
26. Literatuur
Over de auteur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan