Business intelligence (Nederlandstalig!)
Ingenaaid Nederlands 1999 9789026731327Samenvatting
Business Intelligence (BI) is het proces van het pro-actief signaleren, verwerven en verwerken van relevante informatie voor marketing en strategievorming. Wat voor soort informatie heb ik nodig? Welke omgevingsgegevens zijn relevant? Hoe kom ik eraan? Hoe stel ik de juiste vragen en analyseer ik de gegevens die ik in antwoord daarop krijg? Kent mijn bedrijfsvoering soms blinde vlekken of mis ik kansen die de omgeving biedt?
Deze vragen raken de kern van de business intelligence-functie. Hoe een goede BI-functie eruit ziet, hoe zij werkt en hoe moderne BI in uw organisatie systematisch en gestructureerd vorm kan krijgen, daarover gaat dit boek van Philips en Vriens. In hun state-of-the-art overzichtsartikel staat het productieproces van intelligence, de BI-cyclus, centraal. Rondom dit gefaseerde, iteratieve model (informatiebehoeftenbepaling of richten, zoeken, analyseren en verspreiden vaninformatie) zijn speciaal geselecteerde gezaghebbende artikelen uit de literatuur helder samengevat en gegroepeerd. Cases en methoden en technieken wijzen u verder de weg op het gebied van moderne business intelligence.
De intelligence-cyclus biedt een praktisch toepasbaar handvat om de willekeur uit uw informatievoorziening te weren en informatie in werkelijk relevante intelligence om te zetten. Als u ook wilt weten hoe u blinde vlekken het beste kunt vermijden en de concurrentie een stap voor kunt blijven in deze snelle tijd van information overload en steeds intensievere concurrentie, dan is dit boek een aanrader.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
State-of-the-art
1. Business Intelligence: een strategisch informatieproces
Capita selecta
2. Aard en reikwijdte van BI-activiteiten
3. Intelligence en strategievorming
4. Kritieke succesfactoren: gebruik in BI en benchmarking
5. Beoordeel uw concurrentie. Bi voor strategisch management
6. Informatie verzamelen
7. Contra-intelligence als nieuwe noodzaak
8. Analyse van industrie- en marktinformatie
9. Blinde vlekken in de bedrijfsvoering
10. Creatief markten benaderen
11. Constructdenken: een antwoord op blinde vlekken
12. Organisatiestructuur voor het BI-systeem
13. Wat ging er verkeerd?
14. BI: informatievoorziening voor strategievorming
Cases
15. BI-klassiekers
16. Scenarioanalyse bij Daimler-Benz Aerospace
Methoden en technieken
17. Proactieve BI: het gebruik van concurrentiescenario's
18. Benchmarking: een methode om te leren
19. Data warehousing en CI
20. Data mining en CI
21. Externe BI-bronnen via Internet
Service
22. Beknopte BI-begrippenlijst
23. Nuttige sites
24. Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan