'Manager verkiest cv boven brief', kopt een nummer van Management Team dat ik onder ogen kreeg. Onderzoek heeft uitgewezen dat in meer dan tachtig procent van selectieprocedures het cv van de sollicitant 'in belangrijke mate' meetelt. Dat betekent niet dat selecteren steeds meer op 'speed dating' gaat lijken; werkervaring en motivatie blijken namelijk de belangrijkste criteria op grond waarvan iemand al dan niet wordt uitgenodigd voor een vervolggesprek (en uiteindelijk het ondertekenen van een contract).
De vergelijking met 'speed dating' is overigens veel minder platvloers dan u misschien denkt, want snelheid blijkt een opvallend kenmerkt van de hedendaagse selectieprocedures te zijn. Maar liefst 43 procent van de ondervraagde managers nodigt slechts drie kandidaten voor een gesprek uit. Je moet dus een verdomd goed sollicitatiepakket hebben om de eerste ronde te halen. En daarmee komen we bij het eigenlijke onderwerp van deze boekbespreking: 'talent branding', ofwel: de Mens als Merk.
Lees verder