Richard Sennett is een Amerikaans arbeidssocioloog. Hij studeerde sociologie en geschiedenis in New York en Londen.
Meer over Richard SennettSamen - Een pleidooi voor samenwerken en solidariteit
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789029090599Samenvatting
Mensen zijn sociale wezens en elke maatschappij is op samenwerking gebaseerd. Maar in onze neoliberale samenleving komen we nauwelijks in aanraking met mensen uit andere sociale milieus, mensen met andere overtuigingen dan de onze. We veinzen hoffelijkheid en goede manieren, maar onder de oppervlakte domineren het eigen belang en de eigen koers. We willen onze eigen standpunten tegenwoordig vooral luid en duidelijk presenteren, met als gevolg een clash tussen ‘wij’ en ‘zij’.
Daar wil socioloog Richard Sennett zich niet langer bij neerleggen. Hij benadrukt juist het menselijke talent te observeren en te luisteren, het vermogen je te verplaatsen in het standpunt van de ander. In 'Samen' analyseert hij daarom niet alleen wat samenwerken en solidariteit eigenlijk betekenen en waarom we er niet meer toe in staat zijn, maar ook hoe we het weer kunnen leren.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Richard Sennett
Inhoudsopgave
Inleiding
De coöperatieve geestesgesteldheid
Deel 1: De samenwerking vormgegeven
1. 'De sociale kwestie'
-Hervormers in Parijs onderzoeken een vraagstuk
2. Het fragiele evenwicht
-Concurrentie en coöperatie in natuur en cultuur
3. De Grote Ontwrichting
-Hoe de reformatie de samenwerking veranderde
Deel 2: De samenwerking verzwakt
4. Ongelijkheid
-Opgelegd en geïnternaliseerd in de kindertijd
5. De sociale driehoek
-Hoe sociale relaties op het werk verzuren
6. Het oncoöperatieve zelf
-De psychologie van de terugtrekking
Deel 3: De samenwerking versterkt
7. De werkplaatsCreatie en herstel
8. Alledaagse diplomatie ‘Reformatorische’ gesprekken in de dagelijkse praktijk
9. De gemeenschap
-Commitment in de praktijk
Coda
De kat van Montaigne
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan