De onzichtbare gorilla
selectieve waarneming en valse intuïtie
Paperback NL 2011 9789029575744Samenvatting
Wat illusies teweeg brengen
De onzichtbare gorilla is misschien wel het bekendste experiment in de geschiedenis van de psychologie. Het werd in de jaren negentig bedacht en uitgevoerd door Christopher Chabris en Daniel Simons. Het gorilla-experiment toont twee dingen aan: we registreren veel van wat er om ons heen gebeurt niet, maar hebben er bovendien geen idee van dát we zoveel missen. We zien veel minder dan we denken!
En dus begonnen Chabris en Simons te vermoeden dat we nog meer onjuiste, intuïtieve overtuigingen over de werking van onze geest koesteren. In De onzichtbare gorilla combineren ze resultaten uit andere onderzoeken met hun eigen bevindingen betreffende aandacht, perceptie, geheugen en ratio om zo te laten zien hoe we door al die valse intuïties in de problemen kunnen komen .
De onzichtbare gorilla is een baanbrekend boek dat ons de kans geeft om onze eigen illusies door te prikken zodat we -misschien voor het eerst - kunnen leren echt helder te denken.
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan