Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De becijferde school

Meetcultus en meetcultuur

Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789033496097
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Van jongs af worden kinderen al geconfronteerd met cijfers op hun toetsen en rapporten. In heel wat gevallen bepalen die cijfers al vroeg hoe het met hen verder zal lopen. Cijfers en metingen hebben een grote waarde voor de toekomst van een kind. Ze zijn verleidelijk en ze maken geen compromissen.

Maar, cijfers en metingen zijn geen neutrale boodschappen. Ze verhullen vaak de werkelijkheid die erachter schuilgaat. Je kunt immers vragen stellen over ‘wat’ gemeten wordt en wat niet. Ook ‘waarom’ en niet in het minst ‘hoe’ gemeten wordt. Het optimisme, dat we alles kunnen becijferen en meten, is vaak bovenmaats. En dat geldt evenzeer voor het meten van de kwaliteit van scholen en zelfs van de kwaliteit van het onderwijs in een land.

In dit boek stelt de auteur indringende vragen over het omgaan met cijfers en indicatoren. Vaak worden cijfers kritiekloos naast elkaar gezet, zonder dat de achterliggende aannames zichtbaar zijn. De signalen van een opkomend technocratisch denken wijzen naar een cultus van meten en cijferen. Vanuit zijn ervaring in het vergelijken van onderwijssystemen, illustreert de auteur de uitwassen daarvan.

Tegelijkertijd schetst dit boek een alternatieve visie vanuit het pedagogisch denken over cijfers, metingen en indicatoren. Het resultaat is een samenhangende, pedagogische kijk op meten in het onderwijs. Die visie heeft zowel betrekking op het evalueren van de leerlingen, als op het evalueren van scholen en van onderwijssystemen. Dit meten moet jongeren helpen om hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien, terwijl overbodige mislukkingen worden vermeden. Op die wijze kan de opkomende cijfercultus plaats maken voor een cijfercultuur.

Het boek vermijdt overbodig jargon, zodat het discussiestof levert voor een breed lezerspubliek van geïnteresseerde ouders, politici en uiteraard onderwijsmensen.

Specificaties

ISBN13:9789033496097
Trefwoorden:onderwijs
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:288
Druk:1
Verschijningsdatum:2-10-2014
Hoofdrubriek:Schoolboeken

Expertrecensies (1)

recensie
De becijferde school
Peter de Roode | 25 september 2018
De becijferde school is een belangrijk boek voor en over het onderwijs. Het geeft helder weer hoe cijfers een eigen leven zijn gaan leiden en wat de prijs is die de school en haar leerlingen daarvoor betaalt. Standaert beoogt met dit boek de cultus van het cijfers geven goed in kaart te brengen en een alternatieve cultuur van cijfers en metingen aan te reiken.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Roger Standaert

Roger Standaert kende een gevarieerde loopbaan in het onderwijs. Achtereenvolgens was hij lerarenopleider, onderwijsbegeleider en de eerste directeur van de dienst die verantwoordelijk was voor de eindtermen in het onderwijs. Hij doceerde vergelijkende en internationale pedagogiek aan de Universiteit Gent. Hij publiceerde een tiental boeken en talrijke artikels in nationale en internationale tijdschriften.

Andere boeken door Roger Standaert

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De becijferde school