, ,

Toetsen in het hoger onderwijs

Paperback Nederlands 2017 4e druk 9789036816786
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Dit boek geeft een breed overzicht van toets- en beoordelingsvormen in het hoger onderwijs. Ook beschrijft het verschillende aspecten van toetsen en het toetsproces. Het boek geeft handreikingen en praktijkvoorbeelden. Daarmee is het een praktische en inspirerende informatiebron voor opleidingen, examencommissies, toetscommissies en (aankomende) docenten.
In deze vierde druk staan nieuwe hoofdstukken over onder meer de kwaliteitspiramide, het samenwerken bij toetsontwikkeling, het toetsen van creativiteit en over de rechtsbescherming van examinandi. De hoofdstukken over digitaal toetsen en ervaringscertificaten (EVC) zijn herschreven. Bijvoorbeeld met extra informatie over flexibel onderwijs. In ieder hoofdstuk is veel aandacht voor de rol van de docent.
Toetsen in het hoger onderwijs kan gebruikt worden om een goed toetsbeleid op te zetten en uit te voeren. Daarmee is het geschikt om het certificaat Basiskwalificatie Examinering (BKE) en het Seniorkwalificatie Examinering (SKE) te behalen. Het boek is toegankelijk en daarom ook goed bruikbaar voor toetsconstructie in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789036816786
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:472
Druk:4
Verschijningsdatum:15-6-2017
Hoofdrubriek:Schoolboeken

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Henk van Berkel

Henk van Berkel (1948) studeerde Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1984 promoveerde hij op een toetstechnisch onderwerp. Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest bij het Centrum voor Onderzoek van het Wetenschappelijk Onderwijs (COWO), werd hij in 1986 coördinator van de (toenmalige) Eerstegraads lerarenopleiding aan de Universiteit Maastricht. Hij is lid geweest van een negental visitatiecommissies, bij drie daarvan was hij voorzitter. Hij heeft verschillende boeken op zijn naam staan op het gebied van toetsen, kwaliteitszorg en probleemgestuurd onderwijs, en is auteur van tientallen artikelen op deze drie terreinen. Hij is oprichter, en (tot 1 juli 2013) hoofdredacteur van EXAMENS – Tijdschrift voor de toetspraktijk, oprichter en editor van Advances in Health Sciences Education (ASHE) en voormalig redactielid van de Hoger Onderwijs Reeks (HOR). In 2013 is hij met pensioen gegaan, maar hij is actief gebleven als voorzitter of lid van een aantal examencommissies van hogescholen. Na zijn pensionering is hij rechten gaan studeren. In 2019 is hij (wederom) gepromoveerd, ditmaal op een juridisch onderwerp: uitspraken van beroepscolleges in het hoger onderwijs.

Andere boeken door Henk van Berkel

Over Anneke Bax

Anneke Bax studeerde andragologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze werkte als onderwijs(beleids)medewerker, toetsdeskundige en kwaliteitszorgmedewerker. Momenteel werkt zij als zelfstandige voor Hogeschool Zuyd. Zij heeft enkele boeken over toetsen en kwaliteitszorg op haar naam staan.

Andere boeken door Anneke Bax

Over Desirée Joosten-ten Brinke

Prof.dr. Desirée Joosten-ten Brinke (1967) studeerde Toegepaste Onderwijskunde (meetmethoden en data-analyse) aan de Universiteit Twente. Van 1990 tot 2023 werkte zij als toetsdeskundige, onderwijstechnoloog, onderzoeker en docent bij de Open Universiteit. In 2008 promoveerde zij daar op het onderwerp Assessment of Prior Learning. Van 2010 tot 2020 was zij lector Kwaliteit van toetsen en beoordelen en Technology Enhanced Assessment bij Fontys lerarenopleiding in Tilburg en Academic director van de masteropleiding Toetsdeskundige. In 2020 werd zij decaan van de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit en hoogleraar Leren van Volwassenen. Vanaf september 2023 werkt zij bij de School of Health Professions Education en de vakgroep Onderwijsontwikkeling en Research van de faculteit Health Medicine and Life Sciences van de Universiteit Maastricht. Haar onderzoek en onderwijs richten zich op het de kwaliteit van toetsen en beoordelen, de balans tussen de formatieve en summatieve functie van toetsen, beoordelen op de werkplek, EVC en technologie- ondersteundtechnologieondersteund toetsen. Van 2013 tot 2020 was zij hoofdredacteur en vanaf 2020 eindredacteur van EXAMENS – Tijdschrift voor de toetspraktijk.

Andere boeken door Desirée Joosten-ten Brinke

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Toetsen in het hoger onderwijs