Jan van Praat heeft vanuit vier van de vijf grote accountantsorganisaties, de rijksoverheid en twee universiteiten zijn bijdrage aan het vakgebied geleverd.
Meer over de auteursInleiding ICT-auditing
Paperback Nederlands 2013 6e druk 9789039527122Samenvatting
In 'Inleiding ict-auditing' beschrijven Jan van Praat en Hans Suerink het volledige werkveld van de ict-auditor: waar moet hij rekening mee houden, wat zijn de belangrijke beroepsregels, hoe gaat de dossiervorming en hoe geeft hij assurance? Ook komt aan de orde hoe ICT opgesplitst kan worden in onderzoeksobjecten.
De zesde druk kent de vertrouwde indeling in twee delen. In het eerste deel worden het vakgebied ict-auditing en het auditproces nader uitgewerkt. In het tweede deel wordt ict-auditing geconcretiseerd: de auditingobjecten worden met grote diepgang beschreven. Enkele voorbeelden van de vele inhoudelijke uitbreidingen zijn de actualisering van de beroepsregels, de normen (zoals COBIT, Prince2, ISAE3402 en ITIL) en de relevante beroepsorganisaties.
Inleiding ict-auditing is in de eerste plaats een studieboek voor studenten in het hoger onderwijs. Verder is het boek een uitstekende inleiding voor de specifieke ict-audit-opleiding aan zowel hbo als universiteit. Tot slot dient Inleiding ict-auditing in de bibliotheek te staan van elke organisatie die gebruikmaakt van diensten van ict-auditors.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Hans Suerink
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Deel 1:
2. Organisatie van het beroep
3. De houding van de auditor
4. Het auditproces
5. Het auditbewijsmateriaal
6. Concluderen en rapporteren
7. De auditcriteria
Deel 2:
8. Organisatie van de informatievoorziening
9. Informatiesystemen en systeemontwikkeling
10. Technische infrastructuur
11. Informatiebeveiliging
Literatuur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan