Lees verder
Wim Veen is hoogleraar Educatie & Technologie aan de TU Delft. Zijn onderzoek richt zich op nieuwe leerconcepten en strategieën, zowel in het bedrijfsleven als in het reguliere onderwijs.
Meer over Wim VeenHomo Zappiens
Opgroeien, leven en werken in een digitaal tijdperk
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789043017091Samenvatting
Heeft u ook kinderen die hun huiswerk maken met oordopjes in, MSN aan en hun mobieltje stand-by? Of zijn er jonge medewerkers in uw organisatie die met afgrijzen vaststellen dat zij op hun werkplek geen toegang hebben tot YouTube of µTorrent? Werkt u bij de overheid en heeft u collega's op de afdeling die het liefst al hun werkervaringen met de rest van de wereld delen via hun blog, terwijl u vindt dat het om informatie gaat die (nog) niet naar buiten zou mogen?
Herkenbaar? Weet dan dat u te maken heeft met homo zappiens, een generatie die geen wereld kent zonder internet, GPS, Xbox of iPod. Jongeren die gewend zijn hun virtuele bestaan als een logische uitbreiding van hun fysieke realiteit te beschouwen. Zij hebben een andere kijk op hiërarchie, lossen problemen op door kennis te delen en functioneren in verschillende virtuele gemeenschappen waar zij flexibel in- en uitstappen.
Wim Veen introduceerde het begrip homo zappiens in Nederland en laat in dit boek zien dat in bijna alle sectoren van onze samenleving jonge homo zappiens binnendringen. Zij zijn een inspiratiebron voor oudere generaties waardoor dingen werkelijk kunnen gaan veranderen. Op het ogenblik dat gevestigde sociaal-economische systemen ernstige gebreken vertonen, lijkt deze nieuwe generatie zich al te hebben voorbereid op nieuwe organisatievormen, bedrijfsmodellen en alternatieve vormen van waardecreatie. Op basis van concrete voorbeelden beschrijft de auteur voor de sectoren onderwijs, overheid en bedrijfsleven de veranderingen in nieuwe vormen van leren, nieuwe manieren van werken en organiseren en nieuwe verhoudingen tussen overheid en burger.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Wim Veen
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Homo Zappiens
1.1 Kenmerken van nieuw gedrag
1.2 Een focus op nieuwe competenties
Hoofdstuk 2 Overheid 2.0
2.1 Veranderingen
2.2 De toekomst is al begonnen
2.3 Slimmer werken
2.4 Sociale webtechnologie: Web 2.0
2.5 Interne organisatie
2.6 Externe samenwerkingsverbanden
2.7 Van representatie naar participatie
2.8 Ambtenaar 2.0
2.9 Van e-government naar e-governance
Hoofdstuk 3 Bedrijven 2.0
3.1 Droom
3.2 Verandering
3.3 Opkomst nieuwe technologieën en organisaties
3.4 Waar moeten we op letten?
3.5 De 'flagpan'
3.6 Fluid
3.7 Agile
3.8 Participative
3.9 Network
Hoofdstuk 4 Onderwijs 2.0
4.1 Onderwijsvernieuwingen in de publieke opinie
4.2 Spelen is leren
4.3 Leren in perspectief
4.4 Kaos Pilots
4.5 De zeven pijlers voor effectief leren
4.6 De vijf organisatieprincipes of de school als flagpan
4.7 ROC Leiden
4.8 21ste eeuw vaardigheden
Hoofdstuk 5 De Nieuwe Tijd
5.1 Trends
5.2 De Nieuwe Weg
Literatuurlijst
Index
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan