Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 24% korting

Het sjoelbaksyndroom

De aanpak van werkdruk voor een betere organisatie

Gebonden Nederlands 2011 9789043021937
Verkooppositie 262023 dagen in de top 100
Laatste exemplaren! Op=Op!
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis
12,95
9,95
VOORDEEL - 24% korting

Samenvatting

Ambities die vastlopen in de praktijk van alledag. Wie kent het niet? Taken die zich opstapelen, werkdruk die toeneemt, effectiviteit die afneemt. De organisatie en de medewerkers lopen vast, als sjoelstenen in een overvolle sjoelbak. Hoe meer werk, hoe moeizamer de voortgang. Er moet iets gebeuren, maar wat?

'Het sjoelbaksyndroom', geschreven door Maarten de Winter, introduceert een nieuwe aanpak voor het voorkomen van werkdruk op organisatieniveau: dynamisch capaciteitsmanagement. Basis voor de aanpak is inzicht in de feiten. In veel organisaties ontbreekt het daaraan waardoor het goede gesprek niet plaats kan vinden en keuzes uitblijven. Door taken met een objectief diagnosemodel in kaart te brengen, wordt inzicht verkregen in de feiten op alle niveaus: medewerkers, projecten, afdelingen en de organisatie als geheel. Deze feiten vormen de basis voor het verbetertraject.

In een context van toenemende onvoorspelbaarheid en onderlinge afhankelijkheid reikt dit boek nieuwe mogelijkheden aan om de productiviteit en flexibiliteit van de organisatie te verbeteren. Rake casuïstiek vormt de input voor de vertaling naar uw eigen praktijk. Medewerkers en leidinggevenden kunnen de verantwoordelijkheid en afstemming zo versterken, dat hun effectiviteit, creativiteit en samenwerkend vermogen ten volle worden benut.

Beter presteren met minder werkdruk kan! Dit boek is geschreven voor leidinggevenden, managers, adviseurs, bestuurders en voor iedereen die zich betrokken voelt bij het functioneren en verbeteren van kennisintensieve organisaties. Van medewerker tot strategische top. Met een voorwoord van Herman Wijffels.

Specificaties

ISBN13:9789043021937
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:160
Druk:1
Verschijningsdatum:28-1-2011

Expertrecensies (1)

Eelke Pol | 27 april 2011
Werkdruk is een fenomeen dat een ieder kent. De koppeling naar de sjoelbak zal echter door niemand worden gemaakt. Herstel, vrijwel niemand. Maarten de Winter heeft op een creatieve manier de sjoelbak als metafoor gebruikt in zijn onlangs verschenen boek.Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
5 stemmen
5
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Maarten de Winter: ‘Werkdruk is geen individueel probleem’
Ben Kuiken 23 maart 2011 Iedere Nederlander kent de frustratie van het sjoelen, wanneer de stenen zich ophopen voor de poortjes en het enige dat nog zin lijkt te hebben, rammen is. Organisatieadviseur Maarten de Winter gebruikt dit beeld in zijn boek Het sjoelbaksyndroom om de almaar toenemende werkdruk in bedrijven te beschrijven. En ook daar geldt: rammen heeft geen zin.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Maarten de Winter

Auteur Maarten de Winter is econoom en oprichter van Waardecreatie netwerk Archimedes. Zij geven adviezen aan uiteenlopende organisaties om de werkdruk in balans te brengen voor duurzame inzetbaarheid en helpen de ruimte en het perspectief in de ontwikkeling te vergroten.

Andere boeken door Maarten de Winter

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding
1.1 De uitdaging van het organiseren
1.2 De tragiek van de huidige dialoog
1.3 Vastgelopen aanpak van werkdruk
1.4 Probleemstelling
1.5 Voor wie is dit boek geschreven?
1.6 Leeswijzer

2. Analyse van de besturingsvraag
2.1 Afhankelijkheden en onvoorspelbaarheid
2.2 Stagnatie als gevolg van resultaatverantwoordelijkheid
2.3 Het sjoelbaksyndroom
2.4 Dwaalsporen
2.5 Verbindend leidinggeven en connectiviteit
2.6 Taken als aangrijpingspunt

3. Dialoog over taken
3.1 Cascade: logistiek perspectief op het takenpakket
3.2 Drie lessen uit theorie en praktijk; drie indicatoren
3.3 De techniek van dynamisch capaciteitsmanagement
3.4 Vertrouwen

4. Borgen in verantwoordelijkheid
4.1 Bottom-up: noodzakelijk, maar niet voldoende
4.2 Strategische aspecten
4.3 Afstemmingscyclus van takenpakketten
4.4 Organisatie-inrichting
4.5 Managementinformatie
4.6 Verantwoordelijkheid naar planningshorizon

5. Ruimte voor verandering
5.1 Een transitie
5.2 Typering van Nederlandse organisaties
5.3 Veranderen: een vlechtwerkopgave
5.4 Beweging creëren

6. Managementsamenvatting
6.1 Besturingsvraagstuk
6.2 Werkdruk als ingang
6.3 Dialoog
6.4 Borgen
6.5 Beweging creëren
6.6 Voor de lezer

Bijlagen
1: Begrippenlijst
2: Literatuurlijst
3: Register van sleutelbegrippen
4: Lijst van figuren en tabellen

Dankwoord
Over de auteur

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het sjoelbaksyndroom