De hoofdstroom in de Nederlandse onderwijsdelta
een nuchtere balans van het mbo
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789044133721Samenvatting
Nagenoeg veertig procent van de beroepsbevolking heeft een opleiding in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) gevolgd. Toch is het mbo voor velen nog een onbekend gebied. Wat weten wij er eigenlijk van? Hoe is het ontstaan? Hoe staat het er momenteel voor? Welk perspectief biedt het mbo aan jongeren? Deze en andere vragen krijgen hier nuchtere en soms verrassende antwoorden.
In dit compacte maar complete boek komen alle belangrijke thema's rond het mbo aan bod. Het schetst een beeld van de voorgeschiedenis van het mbo, de huidige stand van zaken en ook toekomstige ontwikkelingen. De analyse is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en een honderdtal interviews met sleutelfiguren uit het beroepsonderwijs, het bedrijfsleven en de wetenschap. Actuele en heikele vraagstukken zijn aan de orde: bestuurlijke problemen, professionaliteit van docenten, de variatie aan studenten en hun arbeidsmarktperspectieven. Voor zowel de leek als de expert biedt het stof tot nadenken over de toekomst van het veelvormige mbo, waar het grootste deel van de jongeren onderwijs volgt.
Over de auteur
Sjoerd Karsten, onderwijssocioloog, werkte aan de universiteiten van Amsterdam en Leiden. In Amsterdam was hij bijzonder hoogleraar beleid en organisatie beroepsonderwijs, volwasseneneducatie en levenslang leren. Hij verrichtte een groot aantal onderzoeken naar onderwerpen als sociale ongelijkheid, etnische segregatie en burgerschap. Hij is expert in het mbo.
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan