De Canadese Naomi Klein (1970) studeerde Engels, raakte betrokken bij de protestbeweging in de jaren negentig en noemt zichzelf nu journalist-activist.
Meer over Naomi KleinNo Logo
De strijd tegen de dwang van de wereldmerken
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789044534061Samenvatting
'Niemand kan zich meer de luxe veroorloven geen activist te zijn.' - Naomi Klein
De bestseller 'No Logo' is uitgegroeid tot de bijbel van antiglobalisten en auteur Naomi Klein wordt gezien als het intellectuele boegbeeld van de beweging die zich verzet tegen de dominantie van het neoliberalisme. Terwijl we worden geconfronteerd met een volgende economische crisis, blijft haar analyse van onze kapitalistische bedrijfs- en merkenwereld accuraat en krachtig.
'No Logo' is een met talloze feiten onderbouwde kritiek op neoliberalisme, globalisering, massacultuur en uitbuiting. Maar het is óók een hartstochtelijk verhaal over mensen die zich inzetten voor democratie aan de basis, voor kleinschaligheid, cultuur en milieu, kortom, voor een samenleving waarin de mens centraal staat.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Een web van merken
Geen ruimte
1. Heerlijke nieuwe merkenwereld
2. Merken alom: hoe het logo een centrale plaats veroverde
3. Alt. Everything: de jeugdmarkt en de marketing van coolness
4. Merken in het onderwijs: reclame op scholen en universiteiten
5. Het patriarchaat gaat uit zijn bol: de triomf van de identiteitsmarketing
Geen keuze
6. Het merkenbombardement: franchise in het tijdperk van de supermerken
7. Fusies en synergie: de creatie van commerciële utopieën
8. Bedrijfscensuur: de barricadering van het gemerkte dorp
Geen werk
9. De afgedankte fabriek: de degradatie van de productie in het tijdperk van de supermerken
10. Dreigementen en deeltijdwerkers: van werken voor niets tot de freelance natie
11. Een voedingsbodem voor trouweloosheid: wat u zaait zult u oogsten
No logo
12. Cultuurkritisch dwarsliggen: een aanval op de reclame
13. Wij willen onze straten terug
14. Opkomende muiterij: het nieuwe activisme tegen de multinationals
15. De merkenboemerang: de tactieken van op merkengebaseerde campagnes tegen het bedrijfsleven
16. De drie logo's: Nike, Shell en McDonalds
17. Plaatselijke buitenlandse politiek: studenten en andere groeperingen nemen de handschoen op
18. Het merk voorbij: de grenzen van op merken gebaseerde acties
Conclusie - Consumenten of burgers in een democratie? De strijd om de mondiale open ruimte
Epiloog - Vaarwel aan het einde van de geschiedenis: organisatie en visie in de tegenbeweging
Noten
Appendix
Literatuur
Verantwoording van de illustraties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan