
Lees verder
Eugène Roorda is oprichter/copywriter van Roorda Reclamebureau, dat werkt voor onder meer Fortis Bank, Dixons, het Ministerie van Verkeer & Waterstaat/RVD ('Bob jij of Bob ik' en 'I love verkeersregels'), Campari, Proefdiervrij, Oerbrood, Vomar, VSM-Homeopathie en het Amsterdam Renaissance Hotel.
Meer over Eugène RoordaCopywriter Eugène Roorda was vijf jaar lang de reclameadviseur van het Dirk van den Broek-concern, bekend van de prijsvechtende supermarkten, slijterijen, drogisterijen en vakantiewinkels. Roorda kwam wekelijks bij deze ongewone miljonairsfamilie over de vloer en bedacht met zijn bureau reclame die het concern honderden miljoenen extra omzet bezorgde. Intussen gaf hij zijn ogen en ogen goed de kost.
Wie zijn de mannen van Dirk? Hoe kwam de beroemde Dirktas tot stand? Waarom steeg het markaandeel van 4,9 naar ruim 8 procent? In een aanstekelijk3 stijl laat de schrijver zien hoe Dirk wordt bestuurd. Waarom de spruiten altijd kogelhard moeten zijn en waarom een stukgegooide fles bourgogne de dagomzet van een slijterij onmiddellijk omhoog stuwt.
De supermarktbranche is een onverbiddelijke straatoorlog waarbij om miljarden euro's per jaar wordt gevochten. 'Kogelharde spruiten' biedt een blik achter de schermen van dit doorgaans volstrekt gesloten familiebedrijf. Het boek laat tevens zien hoe complex het vak van reclame maken is in de dagelijkse praktijk.