Menno ter Braak (1902-1940) was een van de meest vooraanstaande intellectuelen van zijn tijd. Door zijn zelfstandig essayistisch werk en de inhoud die hij wist te geven aan zijn functie als criticus op het gebied van literatuur, geestesleven, film en toneel, behoort hij tot de prominente cultuurdragers van het Interbellum in Nederland.
Meer over de auteursHet nationaalsocialisme als rancuneleer
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789044650891Samenvatting
Het nationaalsocialisme als rancuneleer is een van de bekendste essays van Menno ter Braak (1902-1940), waarin hij vlijmscherp de ware aard van het nationaalsocialisme blootlegt.
Onze democratie is gericht op gelijke rechten voor iedereen, terwijl dat in de praktijk onhaalbaar is, maar juist dit principe leidt tot maatschappelijke spanning en rancune. Ter Braak ziet rancune als een van 'de meest essentiële verschijnselen van onze cultuur' en een voedingsbodem voor populistische bewegingen.
Bas Heijne schreef voor deze uitgave een inleidend essay dat laat zien hoe actueel het essay van Ter Braak nog altijd is: ook in de eenentwintigste eeuw worden gevoelens van rancune en wrok genadeloos politiek ingezet.
'Ter Braaks meesterlijke essay toont hoe kwetsbaar onze open samenleving is voor het gif van de haat.' - Eric Smit, hoofdredacteur van Follow the Money
'Onmisbaar, dit essay (én de inleiding), om de ondermijnende krachten in onze democratie te begrijpen.' - Roxane van Iperen, auteur van ’t Hooge Nest
'Een briljant essay dat, zeker nu, een nieuw en hedendaags publiek verdient.' - Geert Mak
'Een pijnlijk actuele waarschuwing.' - Sander Schimmelpenninck
Specificaties
Lezersrecensies
Over Bas Heijne
Inhoudsopgave
Menno ter Braak, Het nationaalsocialisme als rancuneleer
Nawoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan