

De kunst van het observeren
Scherper denken door aandachtig kijken
Paperback Nederlands 2016 9789045028309Samenvatting
Ieder van ons mist soms essentiële informatie: van het hoofd van de veiligheidsdiensten tot een student geneeskunde, niemand is ervan gevrijwaard. Eén detail over het hoofd zien of één woord verkeerd interpreteren heeft direct gevolgen voor hoe we ons werk doen, hoe we met anderen omgaan en hoe we onze kansen en bedreigingen inschatten.
Iedereen kent inmiddels het beroemde voorbeeld van de gorilla die door het beeld loopt en die je in eerste instantie niet opmerkt. Hoe is dat mogelijk? Amy Herman ontwikkelde de succesvolle training 'The Art of Perception' voor beroepsgroepen waarvoor goed observeren essentieel is. Deze training vormt de basis van dit boek, waarin ze ons leert nauwkeuriger waar te nemen en effectiever te communiceren. Kunst kijken is haar uitgangspunt.
Samen met de lezer bestudeert en analyseert ze verschillende kunstvoorwerpen. Door het schilderij Waterlelies van Claude Monet te bekijken kun je je bedrijf miljoenen besparen en door Automaat van Edward Hopper te bestuderen kun je de dief van je portemonnee identificeren. Door aandachtiger te kijken leer je je gedachten te ordenen, strategisch en kritisch te denken, betere besluiten te nemen en empathischer te zijn.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Over Amy Herman
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I: Beoordelen
1. Leonardo da Vinci en je verstand verliezen
2. Elementaire vaardigheden
3. Het vogelbekdier en de gentleman-dief
4. Stewardessen doen het op de vlucht
5. Ik zie ik zie wat jij niet ziet
Deel II: Analyseren
6. Kijk om je heen
7. Zien wat er ontbreekt
Deel III: Formulieren
8. Het onbekende bekend maken
9. Big (naakte, zwaarlijvige) Sue en het schoolhoofd
Deel IV: Aanpassen
10. Niets is zwart-wit
11. Wat doe je als je geen brancards meer hebt
Conclusie: Meesterwerk
Dankwoord
Noten
Illustratieverantwoording
Register
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan