Lees verder
Michael Lewis (1960) opgeleid aan Princeton en de London School of Economics schreef met Blufpoker, over de mores van Wall Street, de financiële klassieker van de jaren tachtig. Sindsdien schreef hij nog veel meer narratieve non-fictie, zoals The Blind Side en Moneyball. Met The Big Short keert hij terug naar het onderwerp van zijn eerste bestseller.
Meer over Michael LewisMoneyball
De kunst een ongelijk spel te winnen
Paperback Nederlands 2017 4e druk 9789046706107Samenvatting
Billy Beane wil met zijn honkbalteam de Major League winnen, maar zijn budget is minuscuul vergeleken met dat van andere teams. Beane komt met een origineel plan. Waar anderen hoge bedragen neertellen voor spelers met een hoog slaggemiddelde of veel binnengeslagen punten, graaft hij dieper in de statistieken en combineert op het eerste gezicht onlogische spelers tot een winnend team.
Moneyball werd beroemd in Amerika en daarbuiten; zelfs de New York Yankees huurden een statisticus in, en in Nederland deden voetbalclubs als az en Sparta hetzelfde. Moneyball is een spannend en waargebeurd verhaal dat laat zien hoe je met weinig geld en door het slim interpreteren van data grote successen boekt.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Michael Lewis
Inhoudsopgave
1. De vloek van talent
2. Speurtocht naar een honkballer
3. Nieuwe inzichten
4. Het veld van onwetendheid
5. Onze dagschotel: Jeremy Brown
6. De methode om een ongelijk spel te winnen
7. Het gat van Giambi
8. Scott Hatteberg, de raapmachine
9. De handelspost
10. Anatomie van een ondergewaardeerde pitcher
11. De menselijke factor
12. De snelheid van een idee
Epiloog: De das
Postscriptum: Midden in de godsdienstoorlog van het honkbal
Bijlage 1: Verklarende woordenlijst
Bijlage 2: een (zeer) beknopte uitleg van de honkbalregels
Dankwoord
Namenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan