Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

Gespreksvoering in de juridische praktijk

Paperback Nederlands 2021 9789046907856
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Helder advies uitbrengen als adviseur bij de gemeente. Slecht nieuws vertellen aan een cliënt als medewerker schuldhulpverlening. Bemiddeling als juridisch medewerker op een advocatenkantoor. Een (sociaal)jurist krijgt te maken met uiteenlopende gesprekssituaties. Gespreksvoering in de juridische praktijk introduceert de belangrijkste vaardigheden en technieken die bij een-op-een, groeps- en online gesprekken van pas komen.

Gespreksvoering in de juridische praktijk start met inleidende theorie over de basisvaardigheden die bij elke gesprekssituatie relevant zijn. In de daaropvolgende hoofdstukken komen de vaardigheden en technieken die horen bij verschillende gesprekssituaties aan bod, zoals vergaderen, solliciteren, online gesprekken, adviseren, een slechtnieuwsgesprek voeren en conflicthantering.

De algemene juridische aspecten van gespreksvoering worden ook in het eerste hoofdstuk behandeld. Hierbij is er aandacht voor het werken met wet- en regelgeving, afspraken rondom privacy, geheimhouding en beroepsgeheim en gedragsregels voor cliënten en medewerkers. De juridische aspecten van onderhandelen en mediation worden in de betreffende hoofdstukken besproken.

Aan de hand van voorbeelden uit zowel de zakelijke juridische praktijk (HBO-Rechten) als de sociale juridische praktijk (SJD) bereidt dit boek studenten voor op hun toekomstige beroep. Ieder hoofdstuk start met leerdoelen en wordt afgesloten met een checklist waarmee je je eigen gesprekken kunt voorbereiden en evalueren.

Specificaties

ISBN13:9789046907856
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:364
Uitgever:Coutinho
Druk:4
Verschijningsdatum:10-3-2021
Hoofdrubriek:Juridisch
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Basisgespreksvaardigheden
2. Vergaderen
3. Telefoneren en online gespreksvoering
4. Solliciteren
5. Presenteren
6. Voorlichten
7. Argumenteren
8. Interviewen
9. Adviseren
10. Slechtnieuwsgesprek
11. Conflicthantering
12. Onderhandelen
13. Mediation
14. Coachen en motiveren
15. Omgaan met diverse doelgroepen

Literatuur
Register
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Gespreksvoering in de juridische praktijk