Lees verder
Patrick van der Duin is universitair docent aan de TU Delft en richt zich op toekomstonderzoek en innovatiemanagement en de relatie daar tussen.
Meer over de auteursInnovatie uit de polder
Hoe Nederland kan vernieuwen
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789047001089Samenvatting
Dat innovatie de sleutel is tot duurzaam succes, zowel voor bedrijven en sectoren als voor landen, is inmiddels wel bewezen. Helaas lijkt Nederland achter te blijven op innovatief gebied; we zijn zelfs al aan een daling begonnen in allerlei internationale 'innovatiehitparades'. Een zorgwekkend feit is ook dat in verhouding maar weinig Nederlanders zich geroepen voelen om de weg van de innovatie in te slaan en zelfstandig ondernemer te worden.
Gaat het echt zo slecht met ons? En is het 'polderen' de oorzaak van ons behoudende gedrag of zijn er nog andere oorzaken aan te wijzen? Dit boek is een zoektocht naar antwoorden op deze en vele andere vragen rond innovatie uit de polder, waarvoor de auteurs diepgaande vraaggesprekken hebben gevoerd met vijftien Nederlandse innovatie-experts.
Willen we internationaal weer meedoen op innovatief gebied, dan moeten we een vijftal uitdagingen aangaan: meer ondernemerschap en leiderschap inzetten, inspirerende toekomstvisies ontwikkelen, beter samenwerken, innovatieve ict-systemen inzetten en ten slotte: zorgen dat innovatieve ideeën de eindstreep halen en werkelijk in de markt worden gezet.
'Innovatie uit de polder' is onmisbaar voor iedereen die innovatief wil ondernemen en de typische valkuilen voor het innovatieproces in Nederland - waaronder het gezellige poldermodel en de 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'-mentaliteit - wil omzeilen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Patrick van der Duin
Over Rob de Graaf
Over Ton Langeler
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. 'Een uitvinding is geen innovatie'
3. 'Als het voorspelbaar is, is het geen innovatie'
4. 'In voor- en tegenspoed'
5. 'Aantoonbaar voordeel voor de klant'
6. 'Twee werelden aan elkaar knopen'
7. 'Het man-op-de-maandenken'
8. 'Bewust onzekerheid opzoeken'
9. 'Geen haarlemmerolie, maar het smeert wel'
10. 'Polderen 2.0'
11. Aanbevelingen in context
Geraadpleegde literatuur
Over de auteurs
Over de geïnterviewden
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan