Lees verder
Charles Fishman is senior redacteur bij Fast Company. In 2005 ontving hij de Gerald Loeb Award, de hoogste prijs op het gebied van business-journalistiek, waarvoor hij al drie keer eerder genomineerd werd.
Meer over Charles FishmanHet Wal-Mart effect
Hoe Wal-Mart economie en samenleving ingrijpend beïnvloedt
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789047001324Samenvatting
In een kleine twintig jaar groeide Wal-Mart uit tot het grootste bedrijf ter wereld (buiten de olie-industrie). Het oefent grote invloed uit op de lokale economie, op prijsbepaling van allerlei producten, op arbeidswetgeving en milieuhandhaving en zelfs op de economie van derdewereldlanden die voor Wal-Mart produceren.
Charles Fishman schreef een genuanceerd en goed gedocumenteerd verslag, zonder vooringenomen standpunten. Hij beschrijft het 'Wal-Mart-effect' als een invloed die zowel positieve als negatieve kanten kan hebben. Enerzijds zijn bijvoorbeeld de prijzen zo laag dat een gemiddeld gezin er twee maanden langer boodschappen kan doen dan bij de concurrentie; anderzijds loopt een kwart van de medewerkers onverzekerd rond, omdat het bedrijf geen premies wil betalen.
Europa was al huiverig voor die agressieve overnamemachine met zijn winkels van soms wel vier voetbalvelden groot. Alles is er te koop: van verse aardbeien tot pistolen en van tropische vissen tot terreinwagens. Wal-Mart wil "overal in Europa" nieuwe winkels openen en Europese warenhuisketens opkopen.
Deze business case is van belang voor iedereen die interesse heeft in de invloed van het bedrijfsleven op onze samenleving en algemeen-economische principes.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Charles Fishman
Inhoudsopgave
2 Sam Waltons baars van vijf kilo
3 Makin Bacon: een waar Wal-Mart-sprookje
4 Uitknijpen
5 De man die 'nee' zei tegen Wal-Mart
6 Wat weten we feitelijk van Wal-Mart?
7 Zalm, overhemden en de betekenis van lage prijzen
8 Het belang van centen
9 Wal-Mart en de fatsoenlijke samenleving
Epiloog Peoria, september 2005
Dankwoord
Noten over bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan