Sander Tideman studeerde internationaal economisch recht aan de Universiteit Utrecht en in Londen.
Meer over Sander TidemanMind over matter
Economie met een hart
Gebonden Nederlands 2009 1e druk 9789047002284Samenvatting
De economische wetenschap is aan een fundamentele heroverweging toe. Waarom hadden zo weinig economen de crisis voorzien? De naderende klimaatcrisis en het tekort aan natuurbronnen roepen echter een dwingende vraag op: is ons economische model, met de nadruk op groei, consumptie en concurrentie, wel uitgerust op de grote maatschappelijke en ecologische uitdagingen aan te gaan?
Sander Tideman beschrijft de diepere oorzaken van de crisis, om vervolgens de uitgangspunten van ons economisch denken te herzien. Het wordt tijd dat we de mens, het klimaat en de natuur mee laten tellen in onze berekeningen. Voor een gezonde economie moet de markt beschouwd worden als een levend organisme, bestaande uit mensen met emoties die sociaal georiënteerd zijn, op zoek naar vertrouwen en met oog voor de korte én de lange termijn.
Het boek 'Mind over matter' biedt een unieke, integrale benadering van de complexe moderne economie en komt tot wezenlijk nieuwe inzichten om de economie van de toekomst vorm te geven.
Met een voorwoord van Herman Wijffels.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Sander Tideman
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1
Lost in matter: de stand van zaken
Deel 2
The mind matters: economische uitgangspunten herzien
Het nieuwe mensbeeld
De nieuwe markt
Deel 3
Mind over matter: toepassen van de nieuwe economische wetenschap
Private sector
Publieke sector
Financiële sector
Slot
Noten
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan