



Dambisa Moyo werd geboren en groeide op in Lusuka, Zambia. Ze haalde haar Masters aan de John F.
Meer over Dambisa MoyoAlles voor de winnaar
De groeihonger van China en de gevolgen voor de rest van de wereld
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789047005773Samenvatting
Onze grondstoffen raken op. Er gaat geen dag voorbij zonder dreigende nieuwsberichten: fossiele brandstoffen, mineralen, landbouwgrond en water worden steeds schaarser en de gevolgen daarvan zijn rampzalig.
In 'Alles voor de winnaar' kijkt Dambisa Moyo met een nuchtere blik naar deze problematiek en dan vooral naar de manier waarop China dit probleem te lijf gaat. Als snelst groeiende economie is er geen land fanatieker op zoek naar nieuwe bronnen. En China heeft geld, dus China koopt. In Afrika, Latijns-Amerika, maar ook in Noord-Amerika en Europa. Wat zijn de gevolgen, niet alleen voor het milieu maar ook voor de wereldpolitiek?
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel 1: China's grondstoffenhonger
1. De drijvende krachten achter de mondiale vraag naar grondstoffen
2. De stand van zaken voor de hulpbronnen grond en water
3. De stand van zaken voor de hulpbronnen olie, gas en delfstoffen
4. Het verpanden van de kroonjuwelen
Deel 2: Wat de Chinese stormloop op grondstoffen voor de wereld betekent
5. Een resumé van de grondstoffenprijs
6. Het beheersen van de markt
7. Inmenging op de makten
8. Allemaal geopolitiek
9. Een voorproefje van wat ons te wachten staat
10. Een duidelijk en direct gevaar
Lijst van tabellen en afbeeldingen
Dankwoord
Noten
Literatuur
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan