Lees verder
Larry Downes is a consultant and author of Unleashing the Killer App. He is a columnist for both Forbes and CNET, and writes regularly for other publications including Slate, the Wall Street Journal, The Harvard Business Review and USA Today.
Meer over de auteursBig Bang Disruption
Strategisch omgaan met disruptieve innovatie
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789047007678Samenvatting
Gevestigde bedrijven lopen groot gevaar. Met name bedrijven die een uitgekristalliseerd proces of een specialistisch product hebben, kunnen zomaar ingehaald worden door een nieuwkomer op de markt, die met goedkope technologie of een ander proces dezelfde of zelfs hogere kwaliteit biedt. Dit is het proces van Big Bang Disruption. De bekendste voorbeelden zijn Booking.com, dat reisbureaus overbodig maakte (en nu zelf lijkt te worden ingehaald door Airbnb), en Amazon, dat de traditionele boekhandel en uitgeverij ondermijnt.
Een gevestigd bedrijf is echter niet per se verloren bij de komst van een nieuwe speler in de markt.
Dit boek biedt twaalf strategieën om een aanval van een nieuwkomer te pareren of voor te zijn. In de traditie van Michael Porter en Clayton Christensen beschrijft dit boek het nieuwe paradigma voor bedrijfsstrategie - en is daarmee een must voor ondernemers, marketeers en bedrijfseconomen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Larry Downes
Over Paul Nunes
Inhoudsopgave
Deel 1 Big bang disruption
1. Wat is big bang disruption?
Concurreren in een wereld van beter en goedkoper
-Beter en goedkoper
-Wat zijn de kenmerken van een big bang disruption?
-Ongedisciplineerde strategie
-Onbegrensde groei
-Onbelemmerde ontwikkeling
2. De economische aspecten van big bang disruption
Waarom nu? En waarom zo heftig?
-Ongedisciplineerde strategie: de dalende kosten van productie
-Onbegrensde groei: de dalende kosten van informatie
-Onbelemmerde ontwikkeling: de dalende kosten van experimenten
3. De haaienvin
Speelbal of flipper?
-De haaienvin: de nieuwe levenscyclus van de transformatie van industrieën
-De vier fasen van big bang disruption
-Nog een keer over de flipperkast
-Bent u de speelbal of de flipper?
Deel 2 Strategie in het tijdperk van disruptieve innovatie
4. De singulariteit
Wanneer time-to-market langer duurt dan time-in-market
-Regel 1 – raadpleeg uw truth-tellers
-Regel 2 – kies het juiste moment om de markt op te gaan
-Regel 3 – voer schijnbaar willekeurige marktexperimenten uit
5. De big bang
Hoe overleeft u levensgevaarlijk succes?
-Regel 4 – overleef levensgevaarlijk succes
-Regel 5 – verover de bigbangmarkt
-Regel 6 – creëer bullettime
6. De big crunch
De nachtmerrie van iedere innovator
-Regel 7 – wees het verzadigingspunt voor
-Regel 8 – gooi eigendommen overboord voordat u er last van krijgt
-Regel 9 – stop ermee terwijl u nog winst maakt
7. Entropie
De zonsondergang tegemoet
-Regel 10 – ontsnap uit uw eigen zwarte gat
-Regel 11 – ga onderdelen voor andere bedrijven maken
-Regel 12 – vertrek naar een nieuwe singulariteit
Conclusie
Dankwoord
Literatuur
Register
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan