Lees verder
Dr. Machiel Emmering is zelfstandig organisatieadviseur en trainer. Hij heeft gewerkt voor DNB, Sara Lee, Philips en Innopay.
Meer over Machiel EmmeringHet bedrijf, de verkorte handleiding
Compleet - helder - praktisch
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789047008163Samenvatting
U bent ondernemer, manager of vakexpert: het spreekt voor zich dat u gebaat bent bij gedegen kennis van hoe een bedrijf werkt. Maar heeft u de tijd en zin om door stapels boeken heen te gaan – nog los van het probleem van de juiste keuze en het verband tussen al die losstaande uitleg?
Machiel Emmering biedt de oplossing. Hij presenteert een model dat even eenvoudig als veelomvattend is. Met slechts vier kernwoorden (doelen, werk, middelen, mensen) weeft hij alle draden in elkaar. Zijn raamwerk geldt voor elk bedrijf: klein of groot, Europees of Aziatisch,in 1900, 2015 of 2100.
Emmerings model is zo tijdloos en krachtig dat het weleens de nieuwe standaard voor opleidingen en voor 'bedrijfsdenken' in het algemeen zou kunnen worden. Emmerings model is zo tijdloos en krachtig dat het weleens de nieuwe standaard voor MBA’s en andere businessopleidingen zou kunnen worden.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Machiel Emmering
Inhoudsopgave
1. Wat dit boek doet en te bieden heeft
2. De vier pijlers waarop elk bedrijf rust
3. Invulling van de pijlers, van abstract naar concreet
Pijler 1: doelen
1. Strategie
1.1 Strategie: betekenis, nut, misverstanden en toepassingscontext
1.2 Bedrijf: producten, activiteiten en resources
1.3 Omgeving: keten, concurrentie, klanten – en het land
1.4 Positioneren: via productie, product, markt of transactie
1.5 Strategievorming: analyse, verkenning, ontwerp en routine
2. Vernieuwing
2.1 Vernieuwing: wat, waarom en hoe
2.2 Uitdenken: concretiseren van het ‘wat’
2.3 Realiseren: concretiseren van het ‘hoe’
Pijler 2: Werk
3. Organisatie
3.1 Organisatieontwerp: betekenis, nut, niveaus en invalshoeken
3.2 Traditioneel: hiërarchie en processen door vakafdelingen
3.3 Modern: horizontaal organiseren en vijf
levensvatbaarheidsfuncties
4. Management
4.1 Management: wat is het en wat is de kernfunctie ervan?
4.2 Managen: wat en hoe, de kernuitdaging
4.3 Management verbeteren: systematiek en modellen
Pijler 3: Middelen
5. Financiën
5.1 Financiën: getalweergave van je doen en laten
5.2 Accounting: zicht op waarde, eigendom en verplichting
5.3 Financiële overzichten: balans, v&w, equity en cashflow
5.4 Getallen lezen: het verhaal doorzien
5.5 Ratio’s en metrieken: snelle vergelijking en evaluatie
6. Verbetering
6.1 Kwaliteit: wat is het en waar heeft het betrekking op?
6.2 Kwaliteitsverbetering: waarom, wie, waar en wanneer?
6.3 Hoe je kunt verbeteren: verschillende moeilijkheidsgraden
Pijler 4: Mensen
7. Mensen managen
7.1 Mensen managen?
7.2 Werknemers: Human Resource Management
7.3 Tijdelijke verbanden: teammanagement en change-management
7.4 Banden goed houden: stakeholder- en relatiemanagement
8. Leiderschap
8.1 Leiderschap: wat en waarom
8.2 Skills, aandachtsgebieden, stijlen, macht en gewoonten
8.3 Persoonlijke effectiviteit: adequater handelen en communiceren
Epiloog
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan