Dr. Maurits Kaptein is wetenschapper en ondernemer, Hij promoveerde cum laude aan de TU Eindhoven en Stanford University met zijn onderzoek naar beïnvloedingsprofielen.
Meer over Maurits KapteinHallo wereld, hallo computer
Wat iedereen zou moeten weten over digitale technologie
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789047010401Samenvatting
'Omdat Maurits Kaptein heel goed weet waar hij het over heeft kan hij veilig afdalen naar de gewone lezer, om die vervolgens op buitengewoon toegankelijke wijze bij de hand te nemen.' – Jeroen Smit, auteur van De prooi
Een manager die geen verstand heeft van financiën en zijn eigen balans niet kan lezen moet een MBA doen, krijgt een cursus of wordt ontslagen. Maar als het om technologie, ICT, websites of apps gaat, kan hij het afdoen met 'daar gaat ICT over'.
Dat is gek, want nog even en dan is elk bedrijf een techbedrijf en kan geen leider het zich nog veroorloven om de digitale technologie niet te begrijpen. Dat geldt trouwens ook voor marketeers, ondernemers en, nou ja, voor wie niet? Nog even en alles in je leven wordt door digitale technologie bestuurd – en jij begrijpt niet meer hoe de wereld in elkaar steekt.
Maurits Kaptein legt haarfijn en in klare taal de grondbeginselen van digitale technologie uit. Zo kunnen in de toekomst schandalen rond falende systemen, totaal mislukte ICT-trajecten of onnodig dure websites en apps voorkomen worden, maar kun je ook zelf de touwtjes stevig in handen houden als het gaat om beslissingen over het beschermen van je privacy en beveiliging van je bezit.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 9
Vervangen door een computer • Je zou niet de eerste zijn • Dit boek
1. Wat een computer is 17
Alan Turing • Input, compute, output • De transities zijn zelf een vorm van input • De ram-machine • Nullen en enen • Booleaanse algebra • Rekenen met transistors • Toepassingen • Conclusie
2. Hoe een computer je verstaat 40
Talen • Verschillen tussen programmeertalen • ‘Hello world’ • Variabelen, operaties en condities • Functies en objecten • Goede code is leesbaar én efficiënt • Conclusie
3. Hoe computers iets onthouden 65
De basis van dataopslag • Van variabelen naar geheugen • Relationele en niet-relationele databases • Data herstructureren • Indexen • Hashing • Encryptie • Nog meer encryptie • De blockchain • Conclusie
4. Hoe computers met elkaar praten 92
Vragen en antwoorden • De backend • get en post • api-calls en schaalbare software • De cloud • Websites, apps en het Internet of Things • Hacks • Conclusies
5. Hoe computers leren – de basics 117
Recommendersystemen • De kracht van formalisatie • Uitgebreidere recommendersystemen • Omgaan met onzekerheid: kansberekening • Drie manieren van leren • Conclusies
6. Hoe computers leren door ervaring 143
Voorspellen • Modellen bouwen • Categorische uitkomsten modelleren • Uitbreidingen naar andere soorten modellen • De bomen en het bos • Neurale netwerken • Conclusies
7. Hoe computers leren door patronen te herkennen 170
Data zonder labels • Patronen herkennen op basis van afstanden • Patronen herkennen op basis van kansen • Andere manieren van patronen herkennen • Zekerheid • Conclusies
8. Hoe computers interactief leren 188
Exploreren en exploiteren • Eficiënt leren • Bayes brengt uitkomst • Context • Staten, acties en rewards • Causaliteit • De potentie en het gevaar • Conclusies
9. Big data 208
Wat is big data? • Omgaan met big data • Streaming modelleren • Onzekerheid in datastromen • Gaat iemand nog iets met al die data doen? • Risico’s • Conclusies
10. De zelfrijdende auto 229
Stanleys hardware • Stanleys softwarearchitectuur • Hoe Stanley de weg ‘ziet’ • Hoe Stanley de route bepaalt • De Urban Challenge • De toekomst van zelfrijdende auto’s • Conclusies
Nawoord 245
Dankwoord 249
Boter-kaas-en-eieren 251
Over de auteur 259
Literatuur 261
Register 267
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan