Lees verder
Jan-Willem van Beek is innovatiestrateeg, oprichter van Greenberry en gastdocent aan de Universiteit Twente, Nyenrode en Beeckesteijn.
Meer over de auteursVoorbij de startup mania
Succesvol innoveren op eigen kracht
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789047010647Samenvatting
In ‘Voorbij de startup mania’ vind je alles wat je nodig hebt om te innoveren op eigen kracht.
Startups lijken de nieuwe filmsterren: ze worden door veel bestaande bedrijven opgehemeld en doodgeknuffeld. Waarom eigenlijk? Slechts 5 procent van de startups groeit uit tot een succesvol bedrijf en corporates houden vaak alleen een kamer vol zitzakken over aan een liaison met een startup. Hoog tijd dus dat corporates én startups die ‘startup mania’ achter zich laten.
Innovatie-experts Jan-Willem van Beek en Rutger Huizenga ontwikkelden een praktische alles-in-één-innovatiemethode met 10 stappen. Op toegankelijke wijze loodsen de auteurs je soepel door de hele innovatiecyclus en de wirwar van innovatietheorieën. Van disruptie herkennen tot het samenstellen van je dreamteam en van ‘design thinking’ tot het opschalen van je ideeën, intern en extern. Met best practices van onder meer Rabobank, SnappCar, KRO-NCRV, bunq en MiniBrew.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jan-Willem van Beek
Over Rutger Huizenga
Inhoudsopgave
Waar het allemaal begon en de spiegel waar jij in moet kijken
VOORBEREIDING: HET PAD VRIJMAKEN 15
STAP 1: HERKEN JE EIGEN DISRUPTIEGEVOELIGHEID 17
Het is eten of gegeten worden, maar ben jij de gast of het menu?
STAP 2: BEPAAL EERST JE INNOVATIEAMBITIE VOORDAT JE JE IDEEËN VERDER ONTWIKKELT 33
Niet iedereen kan de nieuwe Tesla worden – en dat is ook helemaal niet erg
STAP 3: JE STARTTEAM SAMENSTELLEN 43
Wil de echte innovator opstaan?
AAN DE SLAG: VAN PROBLEEM NAAR GEVALIDEERD PROTOTYPE 57
STAP 4: ONTDEK DE PROBLEMEN VAN JE DOELGROEP 59
Een ode aan Snapchat en het Grote Probleem dat jij moet oplossen
STAP 5: MAAK HET CONCREET: VAN INZICHT NAAR PROTOTYPE 73
Geef je innovatie een vliegende start met een innovatiesprint
STAP 6: SHORTCUT NAAR DE USER 85
Een ode aan houtje-touwtje, en: hoe desirable ben je?
GET OUT OF THE BUILDING: MAAK JE INNOVATIE GROOT EN BELANGRIJK 101
STAP 7: VIND EN WIN JE EERSTE EN BELANGRIJKSTE KLANT 103
Hark je eerste klant naar binnen en koester hem als je beste vriend
STAP 8: SELL 117
Zeg nou eerlijk: zou jij in jezelf investeren met de laatste 1000 euro die je had?
STAP 9: VIND JE PRODUCT-MARKTFIT – MET OF ZONDER PIVOT 133
En nu in een streep door naar je product-marktfit
STAP 10: STOOM JEZELF KLAAR OM OP TE SCHALEN 145
Hoe nu verder… en de zes lessen die je moet leren, al dan niet the hard way
EPILOOG 161
APPENDIX: HET ABC VAN INNOVATIE 164
DANKWOORD 171
OEFENINGEN EN CHECKLISTS 172
NOTEN 189
OVER DE AUTEURS 192
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan