Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Management en organisatie in de media- en entertainmentindustrie

Ingenaaid Nederlands 2009 1e druk 9789047301189
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De media- entertainmentindustrie is in de afgelopen decennia enorm veranderd. Internationalisering, internet en technologische ontwikkelingen hebben het medialandschap voorgoed een ander aanzien gegeven. Door deze ontwikkelingen hebben zich ook op gebied van management en organisatie in deze branche grote veranderingen voorgedaan. Zo wordt tegenwoordig op grote schaal gebruikt gemaakt van interactieve media. Daarnaast begint de scheiding tussen de branchegebieden te verdwijnen en heeft de ontwikkeling van zogenaamde crossmedia- of multimediabedrijven een vlucht genomen.

In dit boek wordt een helder beeld geschetst van organisaties die werkzaam zijn binnen de Nederlandse entertainmentindustrie. Aandacht gaat uit naar de vorm die organisaties aannemen. De centrale thema's hierbij zijn: missie, doelstelling, strategie, managementstijl, structuur, personeel en cultuur van de organisatie. Hierbij wordt steeds een koppeling gemaakt tussen theorie en interessante voorbeeldcases uit de media- en entertainmentindustrie.

Management en organisatie in de media- en entertainmentindustrie is geschreven voor hbo-studenten en startende ondernemers in de creatieve industrie, in het bijzonder in de media- en entertainmentindustrie.

Specificaties

ISBN13:9789047301189
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:232
Druk:1
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Management en organisatie in de media- en entertainmentindustrie
Martin van 't Klooster | 12 augustus 2009
Voor HBO-studenten en startende ondernemers in de creatieve industrie, in het bijzonder de media- en intertainmentindustrie, bevat 'Management en organisatie in de media- en entertainmentindustrie' van Joost Scholten heel veel bekende abc-tjes. Wie ook nog de moeite neemt om op www.managementmedia.boom.nl de aanvullende informatie door te nemen en de vragen serieus invult, komt beslagen ten ijs op het tentamen organisatie en management. Maar het blijft de vraag wat de werkelijke invloed is van ontwikkelingen in en om het bedrijf en door managers gekozen oplossingen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Joost Scholten

Joost Scholten is werkzaam als docent management en organisatie, cross cultural management en human resource management aan de opleiding voor Entertainment Management van Hogeschool INHOLLAND, vestiging Haarlem.

Andere boeken door Joost Scholten

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

1 Wat is een organisatie?
1.1 ESH-model
1.2 Drie basispijlers
1.3 Verschijnselen
1.4 Definities

2 Organisatieontwikkelingen binnen de industrie
2.1 Creatieve industrie
2.2 Creatieve industrie in Nederland
2.3 Media en entertainment
2.3.1 Dynamische omgeving
2.4 Probleemgebieden media en entertainment
2.4.1 Houding en gedrag van de oprichter
2.4.2 Management van kwaliteit
2.4.3 Personeel en organisatie
2.4.4 Geld
2.4.5 Strategie

3 Missie
3.1 Ontwikkelen van een missie
3.2 Eisen
3.3 Componenten
3.4 Structuur
3.5 Aanleidingen
3.6 Eisen
3.7 Inhoud en totstandkoming
3.8 De missie en het personeel

4 Organisatiedoelen en doelstellingen
4.1 Organisatiedoelen
4.1.1 Functies van doelen
4.1.2 Doelen integreren
4.1.3 Classificaties van doelen
4.1.4 Doelen aanpassen
4.2 Doelstellingen
4.3 Kenmerken en criteria
4.3.1 MAGIE
4.3.2 SMART

5 Managementstijl
5.1 Managen
5.2 Eigenschappen, kenmerken en gedrag
5.2.1 Karaktereigenschappen
5.2.2 Leiderschapsgedrag
5.3 Leiderschap en de omgeving
5.3.1 Situationeel leiderschap: Hersey en Blanchard
5.3.2 Fiedler
5. 3.3 Vroom en Yetton
5.4 Rollen
5.4.1 Samenspel van drie rollen
5.4.2 Rollen Mintzberg
5.4.3 Belbin: teamrollen binnen een managementteam
5.4.4 Quinn: concurrerende managementrollen
5.5 Moderne ideeën over leiderschap
5.5.1 One minute manager
5.5.2 Transactionele en transformationele leiders
5.5.3 Charismatisch en visionair leiderschap
5.6 Uitingsvormen en kenmerken

6 Organisatiestructuur
6.1 Structuurdoelstellingen
6.2 Differentiëren en coördineren
6.3 Mechanisch versus organisch
6.4 Structuurvarianten
6.5 Structuurtypen
6.6 Vormen
6.7 Structuurconfiguraties Mintzberg
6.7.1 Configuratie van krachten
6.7.2 Vijf figuraties

7 Cultuur
7.1 Organisatiecultuur
7.2 Het ui-model
7.3 Het culturele web
7.4 Cultuurtypen
7.5 Deal en Kennedy
7.6 Meetinstrumenten voor het waarderen van een organisatiecultuur
7.6.1 O'Reilly, Chatham en Caldwell
7.6.2 Sanders en Neuijen
7.6.3 Hofstede

8 Personeel
8.1 HRM in de media- en entertainmentindustrie
8.2 Uitgangspunt HRM
8.3 De HR-cyclus
8.4 Werving en selectie
8.4.1 Werving
8.4.2 Selectie
8.5 Beoordelen
8.6 Belonen
8.6.1 Beloningsgrondslagen
8.6.2 Ontwerpkenmerken
8.7 Training
8.8 Ontwikkeling
8.9 Motivatie-instrumenten
8.9.1 McGregor: X & Y-theorie
8.9.2 Behoeftepiramide van Maslow
8.9.3 Herzberg: motiverende en demotiverende factoren

Register
Literatuur
Dankwoord
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Management en organisatie in de media- en entertainmentindustrie