Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Help! Een crisis

Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789048624485
Verwachte levertijd ongeveer 11 werkdagen

Samenvatting

Een crisis komt altijd als een dief in de nacht. Hoe vakbekwaam of getraind je als professional ook bent, iedere crisis kent onverwachte aspecten en wendingen.

Tijdens een crisis is samenwerking cruciaal. Daarom is het belangrijk om te kunnen terugvallen op een proces dat door alle betrokkenen gekend is. Het IBOBBO-model biedt die houvast.

Binnen dit model doorloopt iedereen die betrokken is bij crisismanagement zes noodzakelijke fases om een crisis effectief aan te pakken:
- informatiegaring
- beeldvorming
- oordeelvorming
- besluitvorming
- bevelvoering
- opvolging

Hoe u dit in de praktijk toepast? Ilse Van Mechelen, Bert Brugghemans, en Bart Bruelemansleggen het uit in ‘Help! Een crisis’. Stap voor stap en aan de hand van concrete voorbeelden leert u wat u moet doen in elke fase. Handige schema’s, checklists en een bijhorende website zorgen ervoor dat dit boek u ook tijdens de crisis de nodige steun geeft.

Een aanrader voor iedereen die bezig is met noodplanning en die crisissen beleidsmatig, strategisch of operationeel wil aanpakken.

Specificaties

ISBN13:9789048624485
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Druk:1
Verschijningsdatum:21-12-2015
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Bert Brugghemans

Bert Brugghemans is commandant van Brandweer Zone Antwerpen en al 20 jaar actief in all things crisis.

Andere boeken door Bert Brugghemans

Over Bart Bruelemans

Bart Bruelemans is Handelsingenieur, werkt sinds 2005 als rampencoördinator voor de stad Antwerpen en is ook als vrijwilliger al meer dan 20 jaar actief in de evenementenveiligheid.

Andere boeken door Bart Bruelemans

Over Ilse Van Mechelen

Ilse Van Mechelen is Master in de Economische Wetenschappen , werkt voor de FOD Binnenlandse zaken en is daar verantwoordelijk voor het oefenbeleid en de grensoverschrijdende samenwerking bij de federale diensten van de gouverneur Antwerpen.

Andere boeken door Ilse Van Mechelen

Inhoudsopgave

Voorwoord Cathy Berx
Voorwoord Chris Addiers
Dankwoord
Disclaimer
Inleiding

Hoe is dit boek opgebouwd?
-Bril 1: wie ben je in de crisisorganisatie?
-Bril 2: in welke fase van de crisis zit je?
-Bril 3: op welk niveau kijk je naar de crisis?

Uitgangspunten voor een “proces crisismanagement”
De weg naar een proces crisismanagement
Het IBOBBO-model: Een generiek proces voor crisismanagement

IBOBBO: Informatiegaring
Strategisch: Informatiemanagement als proces in crisismanagement
Tactisch: De downside van informatie
Operationeel: Informatie verzamelen

IBOBBO: Beeldvorming
Strategisch: Het belang van een gemeenschappelijk beeld voor de coördinatie
Tactisch: Het beeld gemeenschappelijk maken
Operationeel: Een beeld maken en delen

IBOBBO: Oordeelvorming
Strategisch: Van de huidige naar de gewenste situatie
Tactisch: Anticiperen
Operationeel: Vergadermethodiek en checklists

IBOBBO: Besluitvorming
Strategisch: Eenvormige besluitvorming
Tactisch: Impact van informatie op beslissingen
Operationeel: Beslissen in onzekerheid

IBOBBO: Bevelvoering
Strategisch: Teams aansturen tijdens een crisis: een utopie?
Tactisch: Duidelijke bevelvoering
Operationeel: Wat heeft een team nodig om taak uit te voeren?

IBOBBO: Opvolging
Strategisch: De cirkel rondmaken
Tactisch: Span of control
Operationeel: Rapportage

Wat voor het zover is?
Het belang en de relativiteit van plannen
Crisiswapens klaarmaken
Onderwijs, trainen en oefenen
Netwerken

Beschouwende conclusie Nico van Mourik
Referenties

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Help! Een crisis