Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 70% korting

Wie is nu eigenlijk de baas!

Paperback Nederlands 2004 9789052614786
Voormalig top 100Totaal 66 dagen
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 70% korting

Samenvatting

'De klant komt op de eerste plaats' is een van de drie grote leugens uit het moderne bedrijfsleven. De andere twee zijn: 'we nemen beslissingen in het belang van onze aandeelhouders' en 'werknemers zijn ons belangrijkste kapitaal'.

In dit boek gaat Art Kleiner uit van de veronderstelling dat in iedere organisatie een kerngroep (core group) bestaat van sleutelfiguren die er echt toe doen. De organisatie is continu bezig om de waargenomen behoeften en prioriteiten van deze kerngroep te vervullen. Dit is soms moeilijk te zien, omdat de aard en samenstelling van de kerngroep per organisatie verschillen, net als de mission statements en andere geformuleerde doelen die naar de buitenwereld worden gecommuniceerd. Maar alles wat de organisatie doet zoals klanten tevreden stellen, waarde creëren, producten en diensten leveren, talent van werknemers ontwikkelen en investeringen van aandeelhouders terugverdienen - komt op de tweede plaats. Op de eerste plaats komt het tevreden houden van de kerngroep.

'Wie is nu eigenlijk de baas!' is bedoeld voor iedereen die in het dagelijks leven aanloopt tegen niet-rationele besluitvorming in organisaties en voor mensen die willen onderzoeken wie in de eigen organisatie tot de kerngroep behoort. Behalve nieuwe perspectieven biedt het boek veel praktische handvatten. Diagnostische oefeningen helpen de lezer bij zijn zoektocht naar de kerngroep in zijn eigen organisatie.

Specificaties

ISBN13:9789052614786
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:232
Uitgever:Boom
Druk:0
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Wie is nu eigenlijk de baas!
Harold Janssen | 30 januari 2005
Hoe werken organisaties nou echt? Temidden van een aanzwellende stroom literatuur waarin wordt aangetoond dat de werkelijkheid in organisaties allerminst wordt gedicteerd door strategieën en business models, geeft de Amerikaanse wetenschapsjournalist Art Kleiner een buitengewoon intrigerende visie op hoe het er in de realiteit van alledag dan wel aan toegaat. 
Lees verder

Lezersrecensies

3.1 van de 5
9 stemmen
0
4
2
3
0

Interviews en artikelen (2)

achtergrond
De klant komt niet op eerste plaats! - Art Kleiner boek over macht en politiek
Walter van Hulst 16 augustus 2006
interview
Art Kleiner boek over macht en politiek
Walter van Hulst 9 februari 2005 Ook altijd gedacht dat uw organisatie volgens plan op de eerste plaats klanten tevreden stelt, waarde creëert, producten en diensten levert, talent van werknemers ontwikkelt en investeringen van aandeelhouders terugverdient? Mooi niet.

Inhoudsopgave

Deel 1 - De realiteit van organisaties

1. De klant komt op de achtste plaats
2. Hoe organisaties denken.
3. Praktijkgids voor een aantal gangbare kerngroepen
4. Een heel speciaal soort liefde
5. Macht en legitimiteit
6. Werken op basis van wederzijdse instemming

Deel 2 - Leiding geven aan de kerngroep

7. Kerngroepkennis
8. Giswerk
9. Lokkertjes (bonussen, doelstellingen en criteria)
10. Welchisme
11. De keuzes van de CEO
12. Organisaties met een uitgebreide kerngroep
13. Glazen plafonds

Deel 3 - De kerngroep-carrièregids

14. Uw innerlijke kerngroep
15. Kerngroepondersteuners
16. Een vermogensportefeuille

Deel 4 - Kerngroepverhalen

17. Parasiterende kerngroepen
18. Kerngroepvetes en onaangepaste bedrijven
19. Overheidsinstanties
20. Vakbonden
21. Managementadviseurs
22. Scholen en het 'verborgen curriculum'

Deel 5 - Een betere wereld creëren

23. De schaduwkerngroep
24. Ondernemingsbestuur
25. Een cyclus van nobele doelen
26. De georganiseerde samenleving

Toelichting
Woordenlijst
Noten
Bibliografie
Dankwoord
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Wie is nu eigenlijk de baas!