Lees verder
Wie is nu eigenlijk de baas!
Paperback Nederlands 2004 9789052614786Samenvatting
'De klant komt op de eerste plaats' is een van de drie grote leugens uit het moderne bedrijfsleven. De andere twee zijn: 'we nemen beslissingen in het belang van onze aandeelhouders' en 'werknemers zijn ons belangrijkste kapitaal'.
In dit boek gaat Art Kleiner uit van de veronderstelling dat in iedere organisatie een kerngroep (core group) bestaat van sleutelfiguren die er echt toe doen. De organisatie is continu bezig om de waargenomen behoeften en prioriteiten van deze kerngroep te vervullen. Dit is soms moeilijk te zien, omdat de aard en samenstelling van de kerngroep per organisatie verschillen, net als de mission statements en andere geformuleerde doelen die naar de buitenwereld worden gecommuniceerd. Maar alles wat de organisatie doet zoals klanten tevreden stellen, waarde creëren, producten en diensten leveren, talent van werknemers ontwikkelen en investeringen van aandeelhouders terugverdienen - komt op de tweede plaats. Op de eerste plaats komt het tevreden houden van de kerngroep.
'Wie is nu eigenlijk de baas!' is bedoeld voor iedereen die in het dagelijks leven aanloopt tegen niet-rationele besluitvorming in organisaties en voor mensen die willen onderzoeken wie in de eigen organisatie tot de kerngroep behoort. Behalve nieuwe perspectieven biedt het boek veel praktische handvatten. Diagnostische oefeningen helpen de lezer bij zijn zoektocht naar de kerngroep in zijn eigen organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Inhoudsopgave
1. De klant komt op de achtste plaats
2. Hoe organisaties denken.
3. Praktijkgids voor een aantal gangbare kerngroepen
4. Een heel speciaal soort liefde
5. Macht en legitimiteit
6. Werken op basis van wederzijdse instemming
Deel 2 - Leiding geven aan de kerngroep
7. Kerngroepkennis
8. Giswerk
9. Lokkertjes (bonussen, doelstellingen en criteria)
10. Welchisme
11. De keuzes van de CEO
12. Organisaties met een uitgebreide kerngroep
13. Glazen plafonds
Deel 3 - De kerngroep-carrièregids
14. Uw innerlijke kerngroep
15. Kerngroepondersteuners
16. Een vermogensportefeuille
Deel 4 - Kerngroepverhalen
17. Parasiterende kerngroepen
18. Kerngroepvetes en onaangepaste bedrijven
19. Overheidsinstanties
20. Vakbonden
21. Managementadviseurs
22. Scholen en het 'verborgen curriculum'
Deel 5 - Een betere wereld creëren
23. De schaduwkerngroep
24. Ondernemingsbestuur
25. Een cyclus van nobele doelen
26. De georganiseerde samenleving
Toelichting
Woordenlijst
Noten
Bibliografie
Dankwoord
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan