Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 74% korting

Grip op werkprocessen, HRM en organisatiecultuur

Over inrichting

Gebonden Nederlands 2008
Verkooppositie 3937
Laatste exemplaren! Op=Op!
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
37,50
9,95
VOORDEEL - 74% korting

Samenvatting

U verstaat uw vak, u kent uw klanten en volgt de ontwikkelingen van de markt nauwlettend. Maar om uw onderneming de goede dingen goed te laten doen - doeltreffend en doelmatig - hebt u meer nodig.

'Grip op werkprocessen, hrm en de organisatiecultuur' biedt u op een compacte manier alle kennis en vaardigheden die u nodig hebt om een bedrijf te leiden. U maakt kennis met de modernste managementinstrumenten en krijgt informatie en hulpmiddelen waarmee u direct aan de slag kunt. Dit handboek sluit aan op het succesvolle boek 'Het ondernemingsplan en de balanced scorecard'.

In de eerste plaats is dit boek een praktijkboek. Aan de hand van een overzichtelijk stappenplan behandelt het de drie managementinstrumenten in samenhang:
- de werkprocessen - hoe werken we samen?
- het human resources management - hoe faciliteren we samenwerking?
- de organisatiecultuur - hoe gaan we met elkaar om?

Bij elke stap leest u wat de essentie ervan is voor het proces, welke informatie u erbij nodig hebt en welke activiteiten u moet (laten) uitvoeren. In dit boek staat een vragenlijst gegeven waarmee u de huidige en de gewenste organisatiecultuur kunt meten. Deze lijst kunt u bovendien online invullen. U ontvangt dan een persoonlijke rapportage van hun scores. Zie www.cultuurscan.efmsoftware.nl.

Specificaties

ISBN13:9789052616414
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:280
Uitgever:BIM Media BV
Druk:1
Verschijningsdatum:5-3-2008

Expertrecensies (1)

Annelies Bakelaar | 1 april 2008
'Grip op werkprocessen HRM en organisatiecultuur' van Aldert P. Dreimuller is een vervolg op 'Het ondernemingsplan en de balanced scorecard' en gaat over de ontwikkeling en de groei van de onderneming. In dit boek wordt het verband gelegd tussen het ondernemingsplan en de balanced scorecard uit het eerste deel en de werkprocessen, HRM en de organisatiecultuur uit dit deel.Lees verder

Lezersrecensies

3.2 van de 5
6 stemmen
1
2
1
1
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Aldert Dreimüller

Aldert Dreimüller is in 1975 afgestudeerd aan de TH Delft Bouwkunde, in 1978 aan de interfaculteit Bedrijfskunde (faculteit Bedrijfskunde RSM van de Erasmus Universiteit Rotterdam) en in 2008 aan deze universiteit gepromoveerd. Na zijn werkzaamheden als bedrijfskundige aan het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid in Amsterdam (onderzoek naar het bouwproces en de bedrijfsvoering van projectontwikkelaars), was hij vanaf 1980 als projectcoördinator verbonden aan het ingenieursbureau DHV in Amersfoort, van 1985 tot 1990 hoofd van de afdeling Volkshuisvesting en Stadsvernieuwing in de gemeente Breda en tot 1996 directeur van corporatie VtV in Deventer. Hij is sindsdien als directeur van roAg (Rotterdamse Organisatie Advies Groep) actief als organisatieadviseur en interim-manager op strategisch niveau in de bouwnijverheid en de corporatiesector. Sinds 1977 zijn meer dan 200 artikelen van zijn hand verschenen in dagbladen en vakbladen en maakte hij van 1980 tot 2002 deel uit van de redactie van 'Renovatie & Onderhoud' met een maandelijkse column over volkshuisvesting en de bedrijfsvoering van non-profitorganisaties. Hij verzorgt lezingen, cursussen en gastcolleges. Met het opstellen van bedrijfsstrategieën, ondernemingsplannen en balanced scorecards heeft hij de afgelopen jaren ruime ervaring met het adviseren van bedrijven opgedaan. Hij is auteur en uitgever van managementboeken, waaronder een zevendelige boekenreeks over management, speciaal geschreven voor non-profitbedrijven, waaronder woningcorporaties.

Andere boeken door Aldert Dreimüller

Inhoudsopgave

Dankwoord
Over dit boek
Inleiding

1. Optimaliseren of excelleren
1.1 Ondernemen (= doelen stellen en risico nemen)
1.2 Een ondernemingsplan en ontwikkelen (= optimaliseren)
1.3 Normaal gedrag (= weerstand tegen veranderen)
1.4 Het ondernemingsplan en transformeren (= excelleren)

2. Hoe werken we samen: de werkprocessen
2.1 Richten: voorbereiding en strategische verankering
2.2 Inrichten: ontwerpen van de nieuwe werkprocessen
2.3 Borgen van nieuwe werkprocessen
2.4 Implementeren, beheersen en vernieuwen

3. Hoe faciliteren we samen werken: humanresourcemanagement
3.1 Richten: voorbereiding en strategische verankering
3.2 Inrichten: hrm aansluiten op de werkprocessen
3.3 Borgen van de hrm-cyclus
3.4 Implementeren, beheersen en vernieuwen

4. Hoe gaan we met elkaar om: de organisatiecultuur
4.1 Richten: voorbereiding en strategische verankering
4.2 Inrichten: ontwerpen van de nieuwe organisatiecultuur
4.3 Borgen van de gewenste organisatiecultuur
4.4 Implementeren, beheersen en vernieuwen

Bijlagen
1. Herkennen van weerstand
2. Herkennen van normaal gedrag
3. Format projectplan
4. Modulor, een actiegericht procesmodel
5. Oefenvoorbeelden werk- of procesbeschrijving met Modulor
6. Voorbeeld van een werkinstructie
7. Rolverdeling bij veranderopdrachten
8. Opstellen persoonlijke balanced scorecard
9. Methoden voor bepalen en definieren van competenties
10. Voorbeeld van een competentieprofiel
11. Checklist maatregelen ter bevordering van de mobiliteit
12. Een format van een PLP
13. Het PLP-stappenplan
14. Selectiegesprekken
15. Kenmerken van de organisatiecultuur
16. Invulformulier van 4ling
17. Format van een plan van aanpak
18. Dichotome modellen

Over de auteur
Literatuur
Register

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Grip op werkprocessen, HRM en organisatiecultuur