Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Het groot managementmodellenboek

70 essentiële modellen: inhoud, toepassing, analyse en referenties

Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789052616452
10
Voormalig top 10Totaal 1 dag
Voormalig top 100Totaal 155 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Managementmodellen - of u er nu van houdt of niet - zijn in het bedrijfsleven eigenlijk niet meer weg te denken.

'Het groot managementmodellenboek' maakt u op heldere, toegankelijke en praktische wijze wegwijs in 70 essentiële managementtools. Elk model wordt op dezelfde wijze besproken:
- een korte samenvatting, om een idee van het centrale concept te krijgen;
- een handleiding, die laat zien hoe en wanneer het is toe te passen;
- een beoordeling, waarin kritisch bekeken wordt of het echt werkt.

Veel van de modellen worden aan de hand van voorbeeldcases geïllustreerd. Aan het eind van de bespreking heeft u een gedegen beeld van waar het model voor staat. U pikt er tientallen nieuwe manieren uit waarmee u uw werk kunt verbeteren; en u ziet zich nooit meer gedwongen toe te geven dat u het laatste managementbuzzword niet kent!

Specificaties

ISBN13:9789052616452
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:290
Uitgever:Boom
Druk:1
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Het groot managementmodellenboek
José Otte | 14 mei 2013
'Het groot managementmodellenboek' van Marcel van Assen, Gerben van den Berg en Paul Pietersma maakt u op heldere, toegankelijke en praktische wijze wegwijs in 70 essentiële managementtools.
Lees verder
recensie
Het groot managementmodellenboek
Paul Schollaardt | 10 februari 2012
'Het groot management modellenboek' bundelt 70 zeer uiteenlopende modellen die volgens onderzoek van de auteurs veel gebruikt worden. Modellen zijn nuttig als checklist en communicatiemiddel. Sommige modellen gaan verder en kunnen direct dienen als leidraad of structureringsmiddel voor processen.
Lees verder
recensie
Het groot managementmodellenboek
Ton Horrevorts | 31 juli 2009
De canon als een verzameling essentiële hoogtepunten over een bepaald onderwerp is hoogst actueel. De bekendste is de historische canon, die de basis is voor het komende Nationaal Historisch Museum. Canon en museum hebben al voor de nodige politieke onrust gezorgd en een minister in de problemen gebracht. 
Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
19 stemmen
7
9
3
0
0

Over Marcel van Assen

Marcel van Assen (1969) is een senior managing consultant bij Berenschot waar hij verantwoordelijk is voor de alle advisering rondom het thema Operational Excellence. Zijn advieservaring betreft verschillende vraagstukken op het gebied van operations- en innovatiemanagement, van Lean Six Sigma en Operational Excellence tot waarde-innovatie en strategie-implementatie gebaseerd op strategische conversatie, roadmapping en toekomstverkenningen voor individuele organisaties, clusters en ketens in zowel de industrie als voor dienstverlenende organisaties (financiële/zakelijke dienstverlening en zorginstellingen). Hij is bovendien lid van de Raad van Commissarissen van Gorenje, een Sloveens beursgenoteerde onderneming, en docent Operational Excellence for Services bij TiasNimbas Business School, de business school van de Technische Universiteit van Eindhoven en de Universiteit van Tilburg. Marcel van Assen is een veelgevraagd spreker op kick-off meetings, strategiedagen, congressen en seminars. Hij is afgestudeerd bij de vakgroep Productie en Operationeel Management van de faculteit Werktuigbouwkunde van de Universiteit Twente in 1996 en hij heeft een M.Sc. in 'Strategy & Organization' behaald aan de Open Universiteit. In 2005 heeft Marcel van Assen zijn promotieonderzoek afgesloten bij ERIM (Erasmus Research Institute of Management) met het proefschrift Empirical studies on discrete parts manufacturing management.

Andere boeken door Marcel van Assen

Over Gerben van den Berg

Gerben van den Berg (1979) is senior consultant bij Berenschot. Zijn advieservaring ligt op het gebied van strategieformulering, positiebepaling en (complexe) organisatorische vraagstukken, zoals overnames, reorganisaties en outsourcing. Als adviseur is hij gericht op executives en management van voornamelijk professional service firms en zakelijk dienstverleners. Gerben van den Berg is afgestudeerd in Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is (co)auteur van verschillende boeken op het gebied van strategie en strategisch management, waaronder I) 'Het strategieboek', II) 'Key management models 2nd edition', III) 'Excelleren = optimaliseren en innoveren. Hoe doe je dat?', IV) 'Geslaagd! 10 lessen in innovatie', en (V) 'Het groot managementmodellenboek'.

Andere boeken door Gerben van den Berg

Over Paul Pietersma

Drs Paul Pietersma MMC (1965),is strategyconsultant en Managing Director van de adviesgroep Strategy, Funding & Innovation bij Berenschot. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring als consultant in met name de agrifood, maakindustrie en dienstverlening. Hij voert adviesopdrachten uit voor CEO’s, RvB’s en directies in Nederland, België, Caribisch Nederland en Afrika op het gebied van strategieformulering en –realisatie, organisatiediagnose en besturing van organisaties. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam staan, zoals ‘Het Groot Strategieboek’, ‘Het Groot Management Modellenboek’, ‘De passie van de professional’, ‘Hollandse nuchterheid in de agrofood’ en de internationale bestsellers ‘8 steps to strategic success’ , ‘25 NtK Management Models’ en ‘Key Management Models (vertaald in 10 talen)’

Andere boeken door Paul Pietersma

Inhoudsopgave

Modellen deel 1 - Strategisch

1.1 Ansoffs product-marktmatrix
1.2 BCG-matrix
1.3 Berenschot structureel rendementsherstel
1.4 Besluitvormingsmodel voor offshoring / outsourcing
1.5 Concurrentieanalyse: Porters vijf krachten
1.6 Demand Chain Navigator (DCN)
1.7 Greiners groeimodel
1.8 Kay's onderscheidende capaciteiten
1.9 Kerncompetenties
1.10 Marktgericht organiseren
1.11 Porters waardeketen
1.12 Roadmapping
1.13 Scenarioplanning
1.14 Strategisch HRM-model
1.15 Strategische dialoog
1.16 Strategische planning van menselijk kapitaal
1.17 SWOT-analyse
1.18 Value-based management (VBM)
1.19 Waardedisciplines van Treacy en Wiersema

Modellen deel 2 - Tactisch

2.1 Activity-based costing (ABC)
2.2 Beer & Nohira - theorieën E en O
2.3 Benchmarketing
2.4 Berenschot-7-krachtenmodel
2.5 Berenschot ruitmodel
2.6 Bolweg-model
2.7 Business Process Redesign (BPR)
2.8 Concept value
2.9 Concurrerende waarden
2.10 Covey's zeven eigenschappen van effectieve mensen
2.11 Curry's piramide
2.12 DuPont-analyse
2.13 EFQM-model
2.14 Factory gate pricing (FGP)
2.15 Henderson en Venkatramans - strategic alignment model
2.16 High performance work systems (HPWS)
2.17 Hofstede cultuurdimensies
2.18 Innovatiecirkel
2.19 Kernkwadranten
2.20 Kotlers vier P's van marketing
2.21 Kotlers acht fasen van verandering
2.22 Kraljic' inkoopmodel
2.23 Lean thinking/Just in time
2.24 MABA-analyse
2.25 Milkovich' beloningsmodel
2.26 Mintzbergs configuraties
2.27 Monczka's inkoopmodel
2.28 Overhead value analyse (OVA)
2.29 Quick response manufacturing
2.30 RASCI
2.31 Reputatie-Quotiënt
2.32 Senge's vijfde discipline
2.33 Six Sigma
2.34 Stakeholdermanagement
2.35 Theory of constraints (TOC)
2.36 Universeel Systeem Berenschot (USB)
2.37 Vendor managed inventory
2.38 7-S-model

Modellen deel 3 - Operationeel

3.1 Balanced Scorecard (BSC)
3.2 Belbins teamrollen
3.3 Berenschot communicatiemodel bij verandering
3.4 Berenschot projectmanagement
3.5 Deming-cyclus: plan-to-do-check-act-cyclus
3.6 Discounted cashflow (DCF)
3.7 Kaizen / Gemba-huis
3.8 Merkpentagram
3.9 Risk-rewardanalyse
3.10 Root cause-analyse (RCA)/Pareto-analyse
3.11 Value stream mapping
3.12 Zes denkkaders van De Bono

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het groot managementmodellenboek