

Duurzaam ondernemen
Hoe het werkt en hoe je het kunt meten
Paperback Nederlands 2008 9789052616827Samenvatting
Duurzaam ondernemen is al lang niet meer voorbehouden aan bedrijven als Ben & Jerry's en The Body Shop. Sterker nog: het is een absolute voorwaarde om uw concurrentiepositie te behouden en te verstevigen. Maar hoe vindt u de balans tussen economische prestaties en belangen op het gebied van maatschappij en milieu? Hoe krijgt u werknemers, aandeelhouders, omwonenden, milieuactivisten en alle andere belanghebbenden op dezelfde gulden middenweg? En hoe meet u het effect van bedrijfsactiviteiten?
'Duurzaam ondernemen: hoe het werkt en hoe je het kunt meten' laat dat zien. Het biedt praktische handvatten en illustreert met talloze voorbeelden hoe internationale bedrijven duurzaamheid met succes in praktijk brengen. Aan bod komen onder meer:
- Hoe organiseert u duurzaam ondernemen?
- De rol van leiderschap en strategie voor duurzaam ondernemen.
- Kostenbegroting, kapitaalinvestering en de integratie van sociaal risico.
- Principes en systemen voor het meten van effecten op samenleving, economie en milieu.
- Het verbeteren van bedrijfsprocessen, producten en projecten voor duurzaam ondernemerschap.
'Duurzaam ondernemen' is geschreven voor leiders, managers, ondernemers en consultants die de grote maatschappelijke en economische betekenis van duurzaam ondernemen inzien en deze vorm van bedrijfsvoering in praktijk willen brengen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Interviews en artikelen (2)
Inhoudsopgave
Voorwoord door John Elkington
Voorwoord door Herman B. 'Dutch' Leonard
Woord vooraf
Inleiding Sociale en financiële prestatieverbetering in internationale ondernemingen
1. Raamwerk voor het in praktijk brengen van duurzaamheid
2. Leiderschap en strategie voor duurzaam ondernemen
3. Duurzaam ondernemen organiseren
4. Kostenbegroting, kapitaalinvestering en de integratie van sociaal risico
5. Systemen voor prestatiewaardering en beloning
6. Principes voor het meten van effecten op samenleving, economie en milieu
7. Invoering van systemen om sociale, economische en milieubelastende effecten te meten
8. Bedrijfsprocessen, producten en projecten verbeteren voor duurzaam ondernemerschap
9. Externe rapportage en certificatie van duurzaamheid
10. De voordelen van duurzaamheid voor bedrijf en samenleving
Noten
Bibliografie
Over de auteur
Register van voorbeeldbedrijven
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan