De kunst van het betrekken
Parels van participatie
Paperback Nederlands 2010 9789052617701Samenvatting
Medewerkers willen participeren. Ze willen invloed hebben op hun werk en hun organisatie. Daar worden ze beter van. Dat vinden ze zelf, maar dat blijkt ook uit onderzoek. Managers willen werknemers laten participeren om daarmee meer succes te hebben bij de totstandkoming of uitvoering van hun beleid.
Gelijk hebben ze, maar de uitvoering blijkt weerbarstig. Hoe komt het dat partijen die hetzelfde willen, elkaar in de praktijk moeilijk vinden? Wat kunt u doen om participatie tot een succes te maken, ten voordele van iedereen? En welke bijdrage kan de ondernemingsraad leveren?
'De kunst van het betrekken' geeft antwoord op deze en andere vragen. Het is een bron van reflectie, die u verleidt om naar uw eigen rol en naar de organisatie te kijken. Duidelijk wordt dat er niet één manier is om participatie te organiseren en dat er veel vereisten.
In negentien artikelen vertellen verschillende auteurs over hun ervaringen met participatie. Ervaringen uit hun praktijk als directeur of manager, de wetenschap, de organisatiepsychologie of de organisatiekunde. Het resultaat: negentien parels van participatie, door u aaneen te rijgen in uw eigen praktijk.
Specificaties
Inhoudsopgave
1. Hoog invliegen
2. Polderen in zeggenschap
3. Vechten met windmolens
4. Grip op geluk: Een interview met Theo Scholen
5. Betrokken medewerkers
6. Bouwen aan vertrouwen
7. Actief burgerschap: Een interview met Evelien Tonkens
8. Remmende voorsprong
9. Monoprints en mindmap
10. Participatie in organisatieverandering
11. Tevreden klanten: Een interview met Suzan Kagenaar-Stevens
12. De wijsheid niet in pacht
13. De waarde van kennisdeling
14. Delen: Een interview met Ruud Visser
15. Een partijtje meeblazen
16. Doe-democratie: Een interview met Marcel Boogers
17. Participatief leiderschap bestaat niet!
18. Zelfsturing
19. Gelijkwaardig en doelgericht samenwerken
20. De kunst van het betrekken
Over de auteurs
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan