Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Socrates op de markt

Filosofie in bedrijf

Paperback Nederlands 1997 9789053523506
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Hoeveel flexibiliteit mogen we van medewerkers verwachten? Kunnen we als organisatie stelling nemen in politiek-maatschappelijk discussies? Wanneer is schaalvergroting gewenst? Het bespreken van dit soort vragen is vaak geen eenvoudige aangelegenheid. Het gaat immers om complexe, ingrijpende kwesties die gemakkelijk tot principiële meningsverschillen kunnen leiden.
Hoe kun je zulke gesprekken aanpakken? Socrates hanteerde technieken die leidden tot grondige analyse van fundamentele vragen, tot een systematische toetsing van principiële stellingnamen, tot een diepteonderzoek van onze denkbeelden en van onszelf. De Duitse filosoof Leonard Nelson en zijn leerling Gustav Heckmann hebben in onze eeuw de klassieke socratische methode in ere hersteld, niet alleen theoretisch, maar juist ook praktisch. 'Socrates op de markt' laat aan de hand van een groot aantal realistische gesprekken zien hoe de socratische methode concreet kan worden toegepast op actuele vraagstukken in bedrijven en organisaties.

Specificaties

ISBN13:9789053523506
Trefwoorden:filosofie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:251
Verschijningsdatum:23-11-2016
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

3.7 van de 5
3 stemmen
1
0
2
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jos Kessels

Jos Kessels (1948) is filosoof. Hij studeerde rechten en filosofie en werkte aanvankelijk als musicus, journalist en filosofiedocent. Deed daarna onderzoek in wetenschapsfilosofie en didactiek van filosofie, en promoveerde op een proefschrift over kennistheorie en filosofieonderwijs (socratische methode). Hij specialiseerde zich in theorie en praktijk van het socratisch gesprek. Sinds 25 jaar leidt Jos Kessels gesprekken en trainingen met managers en bestuurders in verschillende sectoren van de samenleving: gezondheidszorg, overheid, politie, onderwijs, banken. Hij was bovendien in 1999 een van de oprichters van Het Nieuwe Trivium, een bureau dat filosofie in bedrijf brengt. Hij stapte na tien jaar op om te veranderen en te vernieuwen en werkt nu vanuit het bureau Eidoskoop, gespecialiseerd in idee-ontwikkeling.

Andere boeken door Jos Kessels

Inhoudsopgave



Inleiding
Socrates op de markt
Fundamentele vragen
Filosofie in bedrijf
Leerprocessen
Opzet van het boek

1. Socratisch gesprek en leren in organisaties: over de kunst en de noodzaak van de dialoog
2. Ontslagbeleid in een onderneming: Socrates' techniek van weerlegging
3. Maatschappelijke verantwoordelijkheid van een bank: Socrates' maieutiek
4. Het gevoel van de stedenbouwkundige: over het deugen voor je vak
5. Crisis in een loopbaan: zelfkennis en de juiste maat
6. Socrates opvatting van kennis: over de verhouding tussen theorie en praktijk
7. Methodiek van het socratisch gesprek: een systematisch overzicht
8. Informele gesprekken: enkele problemen
9. De achterkant van het gelijk: methodiek van de grensbenadering

Bijlagen: een kort overzicht van de methodiek

Noten
Literatuur
Register

Over de schrijver

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Socrates op de markt