Jos Kessels (1948) is filosoof. Hij studeerde rechten en filosofie en werkte aanvankelijk als musicus, journalist en filosofiedocent.
Meer over Jos KesselsSocrates op de markt
Filosofie in bedrijf
Paperback Nederlands 1997 9789053523506Samenvatting
Hoeveel flexibiliteit mogen we van medewerkers verwachten? Kunnen we als organisatie stelling nemen in politiek-maatschappelijk discussies? Wanneer is schaalvergroting gewenst? Het bespreken van dit soort vragen is vaak geen eenvoudige aangelegenheid. Het gaat immers om complexe, ingrijpende kwesties die gemakkelijk tot principiële meningsverschillen kunnen leiden.
Hoe kun je zulke gesprekken aanpakken? Socrates hanteerde technieken die leidden tot grondige analyse van fundamentele vragen, tot een systematische toetsing van principiële stellingnamen, tot een diepteonderzoek van onze denkbeelden en van onszelf. De Duitse filosoof Leonard Nelson en zijn leerling Gustav Heckmann hebben in onze eeuw de klassieke socratische methode in ere hersteld, niet alleen theoretisch, maar juist ook praktisch. 'Socrates op de markt' laat aan de hand van een groot aantal realistische gesprekken zien hoe de socratische methode concreet kan worden toegepast op actuele vraagstukken in bedrijven en organisaties.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Socrates op de markt
Fundamentele vragen
Filosofie in bedrijf
Leerprocessen
Opzet van het boek
1. Socratisch gesprek en leren in organisaties: over de kunst en de noodzaak van de dialoog
2. Ontslagbeleid in een onderneming: Socrates' techniek van weerlegging
3. Maatschappelijke verantwoordelijkheid van een bank: Socrates' maieutiek
4. Het gevoel van de stedenbouwkundige: over het deugen voor je vak
5. Crisis in een loopbaan: zelfkennis en de juiste maat
6. Socrates opvatting van kennis: over de verhouding tussen theorie en praktijk
7. Methodiek van het socratisch gesprek: een systematisch overzicht
8. Informele gesprekken: enkele problemen
9. De achterkant van het gelijk: methodiek van de grensbenadering
Bijlagen: een kort overzicht van de methodiek
Noten
Literatuur
Register
Over de schrijver
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan