Voor het eten
filosofie en ethiek van voeding
Paperback NL 2015 1e druk 9789053528242Samenvatting
Wat is goed eten, goed produceren, goed leven? "Voor het eten" maakt de balans op van reflecties over voeding uit het verleden en ontwikkelt tevens de uitgangspunten voor een hedendaags denken over voeding. Verder worden de belangrijkste thema's van de filosofie en ethiek van voeding behandeld, zoals de vraag naar de rechtvaardiging van vlees eten, de aanvaardbaarheid van nieuwe technologieën, mondialisering van voedselproductie en de eigen verantwoordelijkheid van consumenten.
Ons lichaam zet via de mond brood, kaas, wijn, vis of vlees om tot goede of slechte gedachten, tot moedige of laffe daden. Iedere hap van een sappige appel zet dit wonderlijke mengsel van geur, kleur en smaak om in vlees en bloed, en zo ook in gedachten, woorden en daden.
Voeding krijgt tegenwoordig grote maatschappelijke belangstelling: wat gebeurt er met voedsel voordat het onze mond binnenkomt? Was dat eten eerst een levend iets, een dier bijvoorbeeld of een plant en wat is daar dan mee gebeurd? Mogen we alles eten? Zo ja, hoe kun je productieprocessen zo regelen dat ze optimaal dierenwelzijn teweegbrengen maar tegelijk ook de smaak optimaal beïnvloeden?
De productie van voeding levert ook milieuvervuiling op. Heeft de bestrijding van honger voorrang boven zorg voor het milieu? De zorg voor het milieu, voor dierenwelzijn en voor de kwaliteit van voedsel dienen in een bepaalde harmonie met elkaar te staan, maar vanzelfsprekend en gemakkelijk is dat niet. Want voor nieuwe technologieën geven we veel op.
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan