Sportbeleid in internationaal vergelijkend perspectief
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789054720188Samenvatting
Voor de overheid is sport een belangrijk middel om haar politieke, economische, sociale en culturele macht te bevorderen. Sport heeft echter ook nog een andere eigenschap, die als een magneet werkt voor overheden van allerlei pluimage. Het brengt veel geld in het laatje en is een snelgroeiende bedrijfstak, die drie procent van de wereldhandel voor zijn rekening neemt en waarvan veel werkgelegenheid te verwachten is. Logisch dat de overheid iets te zeggen wil hebben over de wijze waarop dit geld wordt besteed.
Hans Westerbeek bespreekt hoe overheden over de hele wereld omgaan met bepaalde vormen van sportbeoefening en -beleving. Naast een uitgebreide schets van de positie van sport in de mondiale markt, bespreekt hij hoe en waarom de overheid de functie en betekenis van sport voor een samenleving beïnvloedt. Vervolgens komt aan bod wat beleidsvorming in de sport inhoudt in de context van een bepaald type maatschappij en/of ideologie. Van enkele landen worden de dominante politieke systemen en hun invloed op de sportsystemen aldaar – nu en in het verleden – belicht. Pieter Verhoogt (sporteconomisch adviesbureau Sport2B) behandelt de commerciële sport in de Verenigde Staten, Europa en Australië. In die markt worden immers grote hoeveelheden middelen geïnvesteerd en de belangrijkste beslissingen genomen met betrekking tot de massaconsumptie van sport. Daarnaast vormt het de context waarin zittende overheden beslissingen (moeten) nemen. Jan Rijpstra (oud-Tweede Kamerlid en momenteel burgemeester van Tynaarlo) zet in vogelvlucht de geschiedenis van de sport en het sportbeleid in Nederland uiteen. Ditzelfde doet Westerbeek voor Australië. Het laatste hoofdstuk informeert u uitgebreid over wat er momenteel op sportbeleidsgebied gebeurt in Nederland en Australië. Het biedt een enorme rijkdom aan inzichten en meningen van meer dan twintig seniormanagers uit de Nederlandse sport- en beleidswereld, die u zal inspireren om op unieke wijze zelf verder te denken over het hoe, waarom en wanneer van sportbeleid.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Sport in de mondiale markt
2. De rol van de staat in de ontwikkeling van sportbeleid
3. Beleidsvorming in de sport in een ideologisch perspectief
4. Globalisering en commerciële sport: de VS, Europa en Australië vergeleken
5. Sportbeleid in Nederland
6. Sport en sportbeleid in Australië
7. Sportbeleid in Nederland en Australië: een internationaal vergelijkend perspectief
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan