De kracht van luisteren
Inzicht in betere communicatie
Paperback Nederlands 2001 9789055019014Samenvatting
Dit boek beschrijft hoe u relaties kunt verbeteren, stress kunt verminderen en productiever kunt worden, door de kracht van luisteren te benutten. Er zijn honderden boeken die gaan over hoe we ons duidelijk moeten uitdrukken, terwijl de meesten van ons niet hebben geleerd hoe ze goed moeten luisteren. Dit boek legt uit:
- Waarom de luisteraar en niet de spreker het gesprek onder controle heeft.
- Wat de vier basis luisterstijlen zijn: Mens-, Handelings-, Inhouds- en Tijdsgericht luisteren
- Dat de productiviteit van een bedrijf verhoogd kan worden door de manier van luisteren aan te passen
- Waarom de aandacht van de luisteraar kan verslappen en hoe u die vasthoudt
- Hoe verschillend de manieren zijn waarop mannen en vrouwen luisteren, en hoe die kloof gedicht kan worden
- Hoe u effectief naar kinderen, tieners en ouderen kunt luisteren
- Hoe u relaties kunt verbeteren en vriendschappen kunt verdiepen
'De kracht van luisteren' bevat tips en anekdotes en helpt de luisteraar zijn luister- en communicatievaardigheden te verbeteren, zowel op het werk en in sociale situaties als thuis.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. De macht van luisteren: hoe de luisteraar de communicatie onder controle heeft
2. Luisteren met voorkeuren: iedereen heeft een eigen luisterstijl
3. Omschakelen zonder afstandsbediening: communicatie verbeteren door aanpassing aan de luistervoorkeuren van anderen
4. Luisterbarrières: obstakels herkennen en overwinnen
5. Luisteren is geen kijksport: beperkte energievoorraad en luisteruitputting
6. Bij mij zit het goed, maar van jou weet ik het niet zo zeker: hoe slecht luisteren relaties beschadigt
7. Luisteraars doen het beter: goede luisteraars zijn altijd veelgevraagd
8. Zij hoort...hij hoort: mannen luisteren anders dan vrouwen
9. Dwars door de generaties: luisteren naar kinderen, tieners en ouderen
10. Luister eens even: hoe sprekers belangstelling en aandacht kunnen vasthouden
11. Winnen door rondluisteren; feedback geven en ontvangen
Verder lezen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan