Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Strategisch benchmarken

Het vergelijkt u de prestaties van uw bedrijf met die van de beste ter wereld?

Gebonden Nederlands 1998 1e druk 9789055941025
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Benchmarking is een systematisch en voortdurend meetproces, waarbij de bedrijfsprocessen van een organisatie worden vergeleken met die van leiders in de bedrijfstak. De gevonden resultaten worden vervolgens geanalyseerd en vertaald naar de eigen bedrijfssituatie. Daarmee is benchmarking meer dan schaamteloos stelen of domweg kopiëren. De gevonden resultaten worden namelijk niet ingepast, maar aangepast aan de bedrijfssituatie. Voor ondernemingen die voortdurend willen verbeteren is benchmarking een veel gebruikte methode. De verbeteringen blijven daarbij niet beperkt tot stapsgewijze, maar kunnen ook sprongsgewijs plaatsvinden, afhankelijk van de gevonden verschillen met de processen van andere ondernemingen en de oorzaken daarachter. Benchmarking is niet nieuw en heeft intussen een aantal ontwikkelingen doorgemaakt. In eerste instantie kwam het vooral neer op het zorgvuldig uiteenrafelen van producteigenschappen van concurrerende producten. Op basis hiervan werden dan soortgelijke producten ontwikkeld. Deze manier van benchmarking werd verruimd naar de processen. Vervolgens ontdekten ondernemingen dat het verbeteringspotentieel van benchmarking vergroot kan worden door samen te werken met ondernemingen buiten de bedrijfstak. Hierdoor kunnen processen veel gedetailleerder bekeken worden. Toen voor veel ondernemingen bleek dat het opstarten van een benchmark veel tijd vergde, gingen sommige ondernemingen strategische allianties aan, waarbij de reikwijdte veel groter werd en de tijdspanne langer. Bij strategische benchmarking, zoals deze vorm wordt genoemd, evalueren ondernemingen voortdurend alternatieven en strategieën die erop gericht zijn de prestaties te verbeteren. Men probeert met andere woorden de succesfactoren van andere, niet concurrerende ondernemingen te begrijpen en vervolgens te vertalen naar de eigen bedrijfssituatie. Deze vorm van benchmarking zal in de toekomst verder verruimd door de aller grootste ondernemingen, die benchmarks zullen uitvoeren op wereldschaal.

Specificaties

ISBN13:9789055941025
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:233
Uitgever:Scriptum
Druk:1

Lezersrecensies

3.0 van de 5
2 stemmen
0
0
2
0
0

Inhoudsopgave

1. Kennismaking met benchmarking
2. De koppeling van strategische planning en benchmarking
3. De essentie van proces-benchmarking
4. Benchmarking-resultaten optimaal gebruiken
5. Interne benchmarking doen
6. Het uitvoeren van een benchmarking-onderzoek bij concurrenten
7. Het uitvoeren van een functioneel benchmarking-onderzoek
8. Ontwikkelen van een algemeen benchmarking-onderzoek
9. Benchmarking toepassen op een breder terrein
10. Creëren van benchmarking-vaardigheid

Bijlage A. Benchmarking-gedragscode
Bijlage B. Gereedschappen voor secundair onderzoek
Bijlage C. Benchmarking Award Criteria
Bijlage D. Voorbeeld van een benchmarking-procedure
Bijlage E. Literatuur
Bijlage F. Verklarende woordenlijst

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch benchmarken