

Dr. Marc J. Schabracq (1949, Amsterdam) heeft als organisatieadviseur in vele organisaties gewerkt aan de menselijke factor.
Meer over de auteursStress als keuze
Persoonlijk werkboek stressmanagement
Paperback Nederlands 2001 9789055942176Samenvatting
Een manager die de kamer uitbeent en de deur dichtsmijt, vijfentwintig manieren waarop we de conversatie met hem beter hadden kunnen voeren en een gespannen gevoel in onze maag. Nee, u zult het echt zelf moeten kopiëren, de secretaresse is vandaag ziek. In gedachten verzonken rijdt u op weg naar huis bijna bovenop de auto voor u. Veel te laat voor het eten. De opgetrokken wenkbrauwen van partnerlief. Midden in de nacht wakker worden en weten dat u voorlopig niet meer zult inslapen omdat u het te druk heeft met de beelden van wat er allemaal mis zal gaan op het werk. Moe opstaan, branderige ogen. De vijfde kop koffie die ochtend en de zekerheid dat het werk zo vrijdag niet af zal zijn.
Het zou een betere wereld zijn als we dit allemaal niet hoefden mee te maken. Dit werkboek probeert daaraan een bijdrage te leveren. Hierbij gaat het er vooral om wat medewerkers zelf kunnen doen. De aanpak van dit boek sluit nauw aan bij het boek 'Beter, leuker, slimmer: de uitdaging van stress'. Dat boek gaat in op wat een organisatie aan stress kan doen en tegelijkertijd een betere organisatie kan worden. Nu kan een organisatie veel doen op dit punt, maar uiteindelijk komt het wanneer het erom gaat stress te voorkomen of tegen te gaan toch aan op de individuele medewerker zelf.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1 - Wat is stress?
1. De drie fasen van een stressproces
2. Stressreacties
3. Bronnen van stress in het eigen werk en de eigen werkomgeving
Deel 2 - Basistechnieken
4. Perioden om te herstellen, na te denken en plannen maken
5. Denken aan niets in het bijzonder
6. Reflectie, problemen verkennen en doelen stellen
7. Omgaan met onze collegae
Deel 3 - Technieken voor gevorderden
8. Onszelf vragen stellen
9. Onszelf opdrachten geven en doelen stellen
10. Gebruik van fantasieën
Deel 4 - Individuele verschillen
11. Individuele verschillen
Deel 5 - Aanpak
12. Stappenplan
Tenslotte
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan