Managing Beyond Control
De weg naar strategie-implementatie
Gebonden Nederlands 2005 1e druk 9789055944408Samenvatting
Een grote organisatie wordt het beste geleid door de afstemming tussen strategie en uitvoering te meten en te managen. Geen enkel aantal werkbezoeken of motivatiesessies kan echter ooit voldoende zijn om ervoor te zorgen dat de strategie tot diep in de organisatie wordt gecommuniceerd, begrepen, aanvaard en uitgevoerd. De CEO heeft een model nodig waarmee hij kan delegeren en decentraliseren. De focus van het management moet worden verlegd van gestructureerde controle naar gestuurde interactie.
Deze verschuiving in focus wordt bereikt door te managen met strategische 'pull' en operationele 'push'. Het vereist een permanente (en vaak onmiddellijke) corporate dialogue tussen de CEO en managers op sleutelposities. De auteurs van 'Managing Beyond Control' hebben in de praktijk geleerd dat zo'n dialoog alleen structureel en consistent kan worden gevoerd met een voor dit doel ontworpen communicatie-infrastructuur. Dit is het 'Executive Dialogye Centre', een internetportal specifiek ontworpen als virtueel CEO-kantoor om de interactie tussen de CEO en zijn of haar belangrijkste mensen mogelijk te maken.
Door een Executive Dialogye Centre te introduceren, stelt de CEO zich op in het hart van de bedrijfsvoering en houdt hij tegelijkertijd greep op de agenda van de onderneming. Het gaat hier ook om de ultieme keuze voor een managementstijl van strategisch 'pull' en operationele 'push'. Door een goed afgebakende bedrijfsarena te ontwikkelen waarin mensen kunnen participeren en in verantwoordelijke vrijheid kunnen opbloeien, kan de CEO de strategische afstemming met en managen. Het resultaat is een organisatie die de verwachtingen van haar klanten en stakeholders steeds opnieuw weet te overtreffen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dankwoord
Deel 1 - Naar management 'beyond control': een nieuw concept
1. Strategische afstemming: is er een nieuwe aanpak nodig?
2. De 'zwarte doos' van de onderneming: wat leert het verleden?
3. De bedrijfsarena: de organisatorische ruimte afgestemd krijgen.
4. Leiderschap beyond control: zorgen voor de 'push'
Deel 2 - De organisatie strategische afstemmen: een continue dialoog
5. De corporate dialogue: de agenda activeren
6. Het 'Dialogue Center': het aanbrengen van het instrumentarium
7. De fundamenten: de vereiste instelling van 'pull en push'
Deel 3 - Afstemming in de dagelijkse praktijk: leiden, belonen en rapporteren
8. De Chief Executive Officer leidt met volle overtuiging
9. De Financieel Directeur bewaart het evenwicht
10. De directeur Human Resources past het talent in
11. De directeur Communicatie zorgt voor het coherente, consistente verhaal
Epiloog
Bijlagen
1. Bepaling van de 'gap'
2. Campagne-uitnodigingen en protocollen
3. Voorbeeld van meten: ABN Amro
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan