

Haal meer uit uw ICT
Interventies die ertoe doen
Gebonden Nederlands 2007 9789055945375Samenvatting
Veel organisaties hebben geïnvesteerd in ICT en hebben het gevoel dat er meer uit hun investering te halen valt. Dit is niet eenvoudig te realiseren, omdat het tegenwoordig niet alleen meer gaat over efficiency, maar ook over het leveren van toegevoegde waarde van ICT in de vorm van nieuwe producten of diensten. Om de toegevoegde waarde van ICT te verhogen is een goed samenspel tussen business en ICT (ook wel business-ICT alignment genoemd) noodzakelijk. Over hoe dit samenspel te verbeteren en hoe de toegevoegde waarde van ICT te meten gaat dit boek.
De hier beschreven interventies om het samenspel te verbeteren zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Onderzocht is welke interventies effect hebben gehad en welke niet. In dit boek zijn de interventies die ertoe doen uitgebreid beschreven. Deze interventies hebben onder meer betrekking op:
- Het verbeteren van investeringsbeslissingen en een betere transparantie in de kosten;
- Kennis en ervaring op individueel en collectief niveau;
- Ingrijpen op processen om de dialoog tussen business en ICT te versterken.
Specificaties
Inhoudsopgave
1.1 De impact van ICT is groot
1.2 ICT doet ertoe!
1.3 De focus is verschoven van techniek naar toegevoegde waarde
1.4 Onderzoek bewijst dat het echt beter kan
1.5 Interventies hebben effect, mensen maken het verschil
1.6 Opbouw van het boek
2 Hoe staat het met de toegevoegde waarde van uw ICT?
2.1 ROI ICT-projecten
2.2 Businesswaarde ICT
2.3 Productiviteit ICT
2.4 Business Balanced Scorecard
2.5 Bijdrage aan de propositie
2.6 Pas op wat je doet met je meetinstrumenten
3 Interventies die (al dan niet) de toegevoegde waarde van ICT verhogen
3.1 Soorten interventies
3.2 Interventies die er niet toe (lijken te) doen
3.3 Van diagnose tot interventies
4 Interventies om de hygiëne op orde te brengen
4.1 Heldere afspraken maken vanuit de consequenties van een principekeuze
4.2 Afspreken van basisregels over wie, wat en hoe (ICT-governance rules)
4.3 Splitsen van verantwoordelijkheid voor ICT-beleid en -exploitatie
4.4 Centraliseren van ICT-beleid en -exploitatie
4.5 Uitvoeren van een benchmark ICT-prestatie
4.6 Op één lijn brengen van de ICT-infrastructuur
4.7 Gelijktrekken van belonen en ontwikkelen van medewerkers bij business en ICT
4.8 Professionaliseren van projectmanagement
5 Interventies voor de financiële besturing van ICT
5.1 Invoeren van investeringsprocedures
5.2 Aanbrengen van transparantie in ICT-kosten
5.3 Inrichten portfoliomanagement
6 Interventies die ICT-kerncompetenties versterken
6.1 Herinrichten van de ICT-functie vanuit externe oriëntatie
6.2 Opstellen van een informatiearchitectuur
6.3 Stimuleren en initiëren van experimenten
6.4 Belonen van een multidisciplinaire teamprestatie
6.5 Instellen van ICT-awards
6.6 Kennismanagement
7 Dialoogbevorderende interventies
7.1 ICT expliciet opnemen in het strategieproces
7.2 Organiseren van een multidisciplinair ICT-beleidsvormingsproces
7.3 Iemand aanstellen als of (zich laten) ontwikkelen tot hybride CIO
7.4 ICT-projecten linken aan de business-strategie
7.5 Inrichten van een klantencarrousel
7.6 Trainen van ICT'ers: denken en praten in business-taal
7.7 Benoemen van klantteam (in business, ICT of als intermediair)
7.8 Optimaliseren serviceproces
8 Interventies voor specifieke situaties
8.1 Werken in zelfsturende teams
8.2 Scenarioplanning
8.3 Business en ICT fysiek dicht bij elkaar brengen
8.4 Werven van medewerkerrs met een specifiek ICT- én businessprofiel
8.5 Decentraliseren van ICT-ontwikkelingen en -exploitatie
9 Ankerpunten voor uw praktijk
9.1 Omgevingsfactoren
9.2 Schoolvoorbeelden
10 Epiloog
Bijlagen
Literatuurlijst
Meting business–ICT alignment
Meten van toegevoegde waarde van ICT
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan