Creativiteit en de stad
Hoe de creatieve economie de stad verandert
Gebonden Nederlands 2005 1e druk 9789056624606Samenvatting
In de 21ste eeuw is menselijke creativiteit de motor voor economische groei, aldus de Amerikaanse econoom Richard Florida in zijn boek 'The Rise of the Creative Class'. Ook in Nederland is de creatieve economie doorgedrongen in alle sectoren van de samenleving. Eén sector bij uitstek, de creatieve industrie, verdient zijn geld met 'creativiteit'. Dit is een groeiende groep van architecten, ontwerpers, mediamensen, kunstenaars en consultants. De begrippen 'creatieve klasse' en 'creatieve stad' hebben hun weg gevonden naar beleids- en opiniemakers op het terrein van de stedelijke samenleving, want steden die 'talent', 'technologie' en 'tolerantie' weten te combineren hebben grote economische potentie.
De discussie over de creatieve stad zoals die momenteel in Nederland plaatsvindt, wordt door dit boek van achtergrond en inhoud voorzien. De artikelen gaan concreet in op beleidsaspecten ten aanzien van creativiteit en de stad, maar zijn ook sterk opiniërend. Het boek beschrijft mogelijkheden en gevolgen voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad en de stedelijke omgeving, maar waarschuwt ook voor het gevaar dat hierdoor een nieuwe elite ontstaat. Het is daarmee een bron van ideeën voor iedereen die professioneel en beleidsmatig met dit onderwerp bezig is.
Met bijdragen van Marco Bontje, Jan Brouwer, Pi de Bruijn, Roy van Dalm, Richard Florida, Simon Franke, Anne Hemker, Petra Kalden, Robert Kloosterman, Olof Koekebakker, Dick Koopman, Charles Landry, Sako Musterd, Lenneke Overmaat, Paul Rutten en Domeniek Ruyters.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Een introductie tot de creatieve klasse
Richard Florida
2. Origines van de creatieve stad
Charles Landry
3. De creatieve hype
Robert Kloosterman
4. Creativiteit, innovatie en stedelijke ontwikkeling
Paul Rutten
5. Asociaal, onrendabel en autonoom - de opkomst van de postcreatieve klasse
Domeniek Ruyters
6. Het creatieve kapitaal van de stad
Joeri van den Steenhoven
7. De creatieve klasse en het nachtleven: over tolerantie
Anne Hemker en Dick Koopman
8. Stedelijke regio's concurreren met creativiteit - strategieën voor stedelijke netwerken in de creatieve economie
Jeroen Saris en Jan Brouwer
9. De manier van de stad
Evert Verhagen
10. Stedelijkheid maken
Pi de Bruijn
11. Hoe woont de creatieve kenniswerker?
Marco Bontje en Sako Musterd
12. Gebouwen voor nieuwe ideeën
Roy van Dalm
13. De post-spektakelstad - en hoe die te ontwerpen
John Thackara
14. Een werkbare kijk op creativiteit
Petra Kalden en Marcel Stolk
15. Creativiteit tussen burger en bestuur
Lenneke Overmaat
16. Creatief beleid
Olof Koekebakker
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan