Goed versus goed
Managers en morele dilemma's
Paperback Nederlands 2003 1e druk 9789058712240Samenvatting
Er moeten bij een reorganisatie mensen ontslagen worden, wie probeert u daarvoor te behoeden: de alleenstaande moeder of de beter functionerende tweeverdiener? Brengt u een product op de markt waarvan u weet dat het heel erg controversieel is? Dit boek gaat over morele dilemma's waar managers voor kunnen komen te staan: de bijna onmogelijke keuze tussen twee goeden. Bij het nemen van dit soort moeilijke beslissingen gaan managers vaak af op hun eigen waarden en normen. Badaracco laat echter zien dat het oplossen van deze dilemma's niet zo eenvoudig is als de ethiek van 'kies voor het goede' ons wil laten geloven. Want 'kiezen voor het goede' betekent in veel gevallen dat u iets anders goeds niet kunt doen, of zelfs iets verkeerds moet doen. De casestudies en herkenbare voorbeelden, de verwijzingen naar de literatuur en filosofie laten u zien hoe u met deze dilemma's om kunt gaan en wat het betekent om een succesvol manager e zijn én ethisch juiste keuzes te maken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Vuile handen
2. Goed-versus-goed
3. De nutteloosheid van verheven principes
4. Slaaptest-ethiek
5. Beslissende momenten
6. Worden wie u bent
7. Waarheid is een proces
8. Virtu, deugd en succes
9. Ruime voor rust
Noten
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan