Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 57% korting

Hoera, het is weer maandag!

Medewerkertevredenheid door interne communicatie

Paperback Nederlands 2006
Verkooppositie 585568 dagen in de top 100
Laatste exemplaar! Op=Op!
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis
22,95
9,95
VOORDEEL - 57% korting

Samenvatting

Pim Elfferich interviewde communicatiemensen bij 'de leukste werkgevers van Nederland', die een Medewerker Tevredenheids Award hebben gewonnen. Hij ontdekte bij deze organisaties een opvallende overeenkomst: ze hebben allemaal bijzonder veel aandacht voor de interne communicatie en gaan daar bewust, consequent en doordacht mee om.

Deze samenhang tussen open interne communicatie en de tevredenheid van de medewerkers blijkt duidelijk uit de zeven indringende bedrijfscases: SNS Bank, Univé, PCM Grafisch Bedrijf Amsterdam, Grolsch, Heembouw, Van Gansewinkel en De Nederlandsche Bank vertellen openhartig over de veranderingsprocessen in hun organisaties, en hoe ze de interne communicatie rond die veranderingen met succes hebben aangepakt.

Naast de cases beschrijft de auteur algemene principes rond medewerkertevredenheid en interne communicatie, en de synergetische mogelijkheden tussen HRM en interne communicatie. Het boek brengt lijnmanagers, communicatiespecialisten, HRM'ers en organisatieadviseurs zonder meer op talloze ideeën voor de aanpak van de interne communicatie in hun eigen organisatie. En dat is ook precies de bedoeling: 'Hoera, het is weer maandag!' bevat geen saaie leerstof over interne communicatie, maar is geschreven om te inspireren en ideeën op te doen.

Specificaties

ISBN13:9789058712363
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:151
Druk:1

Expertrecensies (2)

José Otte | 3 maart 2010
Pim Elfferich interviewde communicatiemensen en ontdekte een opvallende overeenkomst bij organisaties die hoog scoren als 'leukste' werkgevers. Allemaal hebben ze bijzonder veel aandacht voor interne communicatie. In 'Hoera, het is weer maandag!' laat hij ons zien hoe belangrijk interne communicatie is voor een goed lopende organisatie.Lees verder
Gérard Hendriks | 26 oktober 2006
De centrale stelling in 'Hoera, het is weer maandag!' van Pim Elfferich is dat interne communicatie een zeer bepalende factor is voor de tevredenheid van medewerkers. Het boek begint met een overzicht van onderzoek naar arbeidsbeleving en enkele principes van tevredenheidonderzoek en interne communicatie.Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
6 stemmen
0
2
3
0
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

nieuws
Adviseur of middelenboer?
Pierre Pieterse 4 oktober 2006 ‘Interne communicatie is te belangrijk om het aan de Afdeling Communicatie over te laten.’ Dat schrijft Pim Elfferich in zijn boek Hoera, het is weer maandag! Niet dat we dan nu meteen heel gewichtig moeten doen over interne communicatie, want het gaat om heel concrete en heel gewone dingen. Van algemene beleidsinformatie op bedrijfsniveau tot concrete afspraken op de werkvloer. Annegreet van Bergen tekende het volgende modelvoorbeeld op. Casus Heembouw.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Pim Elfferich

Pim Elfferich is een communicatieman pur sang, met een voorliefde voor interne communicatie. Want dat beweegt direct tussen mensen. Hij begon zijn loopbaan als politie- en rechtbankverslaggever bij Het Parool, was vervolgens zeven jaar redactiechef bij de AVRO-televisie. Binnen krantenconcern Perscombinatie en het latere PCM Uitgevers vervulde hij uiteenlopende functies op het gebied van marketingcommunicatie en projectmanagement, waaronder hoofd Interne communicatie van PCM Dagbladen en hoofd Concerncommunicatie van PCM Uitgevers. Daarnaast adviseerde hij uiteenlopende organisaties bij het ontwikkelen en/of uitvoeren van hun interne communicatiebeleid. Momenteel is hij als zelfstandig adviseur onder andere verbonden aan de Raad van Advies voor Communicatie van het Opleidingsinstituut Schouten & Nelissen.

Andere boeken door Pim Elfferich

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1: De lessenaar

1. De piramide van lekker werken

2. Interne communicatie is hard werken
2.1. Interne communicatie: de bezigheid
2.2. Vormen van informatievoorziening en interne communicatie
2.3. Inrichting en sturing van de interne communicatie
2.4. Communicatiewetenschap en communicatiekunde: professie, vak en ambacht
2.5. Peter Drucker:'Je kunt alleen communiceren in de taal van de ontvanger, onder zijn voorwaarden.'

3. De drie parallelle communicatietrajecten
3.1. Van visie en missie tot kernwaarden
3.2. Van competentiemanagement tot loopbaanontwikkeling
3.3. Medewerkertevredenheidsonderzoek

4. Doorslaggevende factoren in medewerkertevredenheid
4.1. MTO, een specifiek instrument met bijzondere resultaten
4.2. Gebrek aan feedback en teveel zendergerichte communicatie
4.3. Hoe zijn de onderwerpenclusters in MTO globaal samengesteld?

5. IC, HRM en organisatieadvies: 'vrienden voor het leven'?

Deel 2: De werkelijkheid van alledag:
Bedrijfscases

1. SNS Bank - Zo kan het ook
2. Heembouw - Aan alles gedacht
3. Bier op zijn Grolsch - Een nieuwe blonde legende
4. Univé Verzekeringen - Daar plukt ú de vruchten van!
5. PCM Grafisch Bedrijf Amsterdam - MTO als strategische hefboom
6. Van Gansewinkel - Afval. Altijd een oplossing
7. De Nederlandsche Bank - De koers is bepaald, DNB blijft in beweging

Noten
Literatuur, websites
Dankwoord

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hoera, het is weer maandag!