Beoordelen: functioneert dat?
Een pleidooi voor de afschaffing van beoordelingssystemen
Ingenaaid Nederlands 2002 9789058712523Samenvatting
Maar liefst tachtig procent van de organisaties voert functionerings- en beoordelingsgesprekken. Toch zijn veel van die organisaties niet tevreden over de kwaliteit en effectiviteit van deze gesprekken. Zowel werknemers als werkgevers vinden de resultaten teleurstellend. Voert u deze gesprekken? Weet u waarom u ze voert en voldoen ze aan de gestelde doelen? Hebben we eigenlijk wel een beoordelingssysteem nodig? De auteurs van het boek 'Beoordelen: functioneert dat' dagen hun lezers uit het hele proces van functioneren en beoordelen eens kritisch onder de loep te nemen. Dit is het eerste boek dat zich richt op het terzijde schuiven van deze gesprekken. De auteurs geven een inzichtelijke, goed gedocumenteerde blik op de zwakke plekken in het beoordelingssysteem. Ze laten stap voor stap zien hoe u alternatieve, niet beoordelingsgerichte strategieën implementeert. Zo krijgen leidinggevenden en managers suggesties aangereikt om zelf te kiezen voor een effectieve manier om met mensen te werken. Het boek is een praktische leidraad voor organisaties die op zoek zijn naar modernere alternatieven. Het prikkelt leidinggevenden en HRM managers om dieper na te denken over het gebruik van beoordelingssystemen en op zoek te gaan naar modernere alternatieven.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Inhoudsopgave
Voorwoord van de auteurs
Dankwoord
Inleiding: Afscheid nemen van een hopeloos ritueel
Deel 1 - Waarom beoordelingen mislukken: De belangrijkste tekortkomingen
1. Goede bedoelingen die nooit uitkomen
2. Het echte doel: Het verbeteren van het functioneren van de organisatie
3. De beoordeling als meetinstrument: Eerlijk of niet?
Deel 2 - Wat u wel kunt doen: Vijf functies van de beoordeling
4. Het coachen van medewerkers op de nieuwe werkplek
5. Feedback die het verschil uitmaakt
6. Hoe betalen we mensen zonder beoordelingen?
7. Personeel, promotie en ontwikkeling
8. Afrekenen met juridische mythes en omgaan met slechte presteerders
Deel 3 - Hoe komt u er: Het overgaan op alternatieven
9. Het loskoppelen van de beoordeling en het opzetten van alternatieven
10. Het creëren van consensus en vertrouwen voor de veranderingen
Conclusie: Eindelijk bevrijd
Wat kunnen we in plaats van de beoordeling doen - Een samenvatting
Wat de wijzen uit het westen zeggen over beoordelingen en aanverwante onderwerpen
Verder lezen en verdere hulpmiddelen
Over de auteurs
Noten
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan