Lees verder
De knikkers en het spel
Ondernemerschap voor managers
Paperback Nederlands 2002 1e druk 9789058713629Samenvatting
Traditie en ervaringen bepalen in hoge mate de wijze waarop wij organisaties besturen. We hebben geleerd hoe we processen onder controle moeten krijgen, hoe we de efficiency kunnen verhogen en hoe we effectief toezicht kunnen houden op onze bronnen. En we gebruiken die lessen: we gaan onze - steeds onzeker wordende - wereld te lijf met behulp van bureaucratisering.
'De knikkers en het spel' beschrijft een alternatieve benadering. Onzekerheid wordt niet langer als probleem gezien, maar als een gegeven. Organisaties worden beschouwd als netwerken van mensen met verschillende ambities en opportunistisch gedrag. Hoe opereert u in een dergelijke omgeving? Hoe zorgt u dat uw organisatie en uzelf daar van worden?
Erica Rietveld en Niels Klinkenberg beschrijven hoe een manager een ondernemer wordt, die op zijn eigen speelveld toegevoegde waarde creëert voor zijn directe omgeving. Daarbij gaat het zowel om de knikkers als om het spel: de spelers en spelregels bepalen de dynamiek en aantrekkelijkheid van het spel, maar zonder knikkers wordt het spel niet gespeeld. De auteurs beschrijven achtereenvolgens hun visie en aanpak om ondernemerschap vorm te geven binnen organisaties en een reeks cases.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Samenvatting en leeswijzer
Deel 1 - Manifesto
1. Loslaten
2. Meesterschap
3. Eigenbelang
Deel 2 - Handboek
4. De architectuur van organisaties
5. Kernbegrippen
6. Architectuurproducten
7. De invoering van Business Architectuur
8. Workshops
Deel 3 - Cases
9. Jaarverslag CRM-center
10. Fusie: de keuze voor symbiose
11. Op weg naar de 'extended enterprise'
12. Gewenste intimiteit
13. Selectief partnership
14. Dagboek van een inkoper
15. Monarch: een platform voor architecturen
16. Employee benefits als netwerkpropositie
17. Ambitierapport oneworldmarket
Appendices
1. Chaostheorie en complexe systemen
2. Ecologie
3. Evolutiemechanismen en organisaties
4. Systeemtheorie
5. Patronen
6. Waarheid
7. Leren
8. Flow
9. Creativiteit
10. Activisme
11. Auftragstaktik
12. IT-architecturen
13. aRchitecture Maturity Model
14. 7 S'en
15. Marketingoriëntaties
16. Satisfiers en dissatisfiers
17. Bateson-analyse
18. Beinvloedingsscenario's
Lexicon
Annotaties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan